Авторська поетична риторика в операх М. Римського-Корсакова (на прикладі пызных казкових опер).
Author’s poetic rhetoric in the operas of M. Rimsky-Korsakov (for example late fairy-tale operas)
Анотація
Метою роботи стає розгляд риторичних аспектів оперної поетики М.А. Римського-Корсакова для виявлення інформаційно-смисловой специфіки організації тексту в пізніх казкових операх композитора. Методологія. Проблематика роботи зумовила необхідність використання семіотичного, компаративного, системного методів дослідження, а також залучення цілісного інтонаційного аналізу. Наукова новизна. Представлена дослідницька проекція роботи, спираючись на розуміння риторики як способу узагальнення (С. Аверинцев), дозволяє виділити основні авторські риторичні фігури в казкових операх М.А. Римського-Корсакова, що утворюють контекст «міфориторичної системи» (О. Михайлов) композитора. Висновки. Використання особливих «ключових слів» в оперній творчості М.А. Римського-Корсакова стає однією з авторських стратегій композитора. Наскрізні, значимі для нього образи, ситуації, ідеї, утворюючи авторський контент опер композитора, отримують подібне втілення, завдяки чому виникає особлива інтертекстуальність: пов’язані таким чином твори, об’єднуються в своєрідний гіпертекст.
Ключові слова: оперна поетика, авторська риторика, казкові опери, риторична фігура, М.А. Римський-Корсаков, гармонія.
Посилання
2. Gosenpud A. (1957) N.A. Rimsky-Korsakov - themes and ideas of his operatic creativity. M.: Muzgiz. [in Russian].
3. Kandinsky A. (1979) History of Russian music. The second half of the XIX century. N. A. Rimsky-Korsakov: a textbook. M.: Music, T. 2, Vol. 2. [in Russian].
4. Likhachev D. (1979) Poetics of ancient Russian literature. M.: Science. [in Russian].
5. Lotman Yu. (1996) Inside the thinking worlds. Man - text - semiosphere - history. M.: «Yaziki rysskoi kyl’tyri». [in Russian].
6. Prisyazhnyuk D. (2004) Musical rhetoric and compositional practice of the twentieth century: Candidate’s thesis: 17.00.02 / Nizhegorod. gos. conservatory of M.I. Glinka. Nizhnyi Novgorod. [in Russian].
7. Raku M. (1999) «The Queen of Spades» of the Tchaikovsky brothers: the experience of intertextual analysis. Academy of Music. No. 2. 9–21. [in Russian].
8. Samoylenko A. (2002) Dialogue as a musical and culturological phenomenon: methodological aspects of modern musicology: Doctor’s thesis: 17.00.03 / NMAU im. P.I. Tchaikovskogo. O., 2002. [in Russian].
9. Samoylenko A. (2002) Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of dialogue. Odessa: Astroprint. [in Russian].
10. Shaq T. (2016) Harmony as a dramaturgy factor in operas by N.A. Rimsky-Korsakov. Armavir: RIO AGPU. [in Russian].