АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ ЗДІЙСНЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНОГО АНАЛІЗУ ВОКАЛЬНИХ ВИКОНАВСЬКИХ ІНТЕРПРЕТАЦІЙ ОПЕРНОЇ МУЗИКИ (ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМУ НОТАЦІЇ АУДІОЗАПИСУ)

  • Andrii Anatoliiovych Halavai Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-6453-5739
Ключові слова: виконавська інтерпретація, порівняльний аналіз інтерпретацій, нотна розшифровка виконання, нотація аудіозаписів, інтерпретація оперної музики

Анотація

Мета роботи – розглянути використовувані методики порівняльного аналізу інтерпретацій у музикознавстві та вокальному виконавстві, спробувати запропонувати на цій основі алгоритм здійснення комплексного порівняльного аналізу виконавських інтерпретацій оперної вокальної музики з нотними розшифровками як для науково-теоретичних досліджень, так і для практично-педагогічних потреб. Методологія дослідження основується на описовому, системному, порівняльному методах, аналізі та синтезі, методах аналізу інтерпретації та виконавському аналізі. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні необхідності вироблення комплексної методики порівняння оперних вокальних інтерпретацій. На основі розглянутих схем та форм аналізу виконавських інтерпретацій запропоновано алгоритм здійснення порівняльного аналізу вокальних виконавських інтерпретацій (із використанням прийому аудіозаписів виконання твору). Висновки. На основі розгляду широкого кола публікацій, присвячених порівняльному інтерпретаційному аналізу в різних видах виконавства, встановлено, що ця проблематика більш розроблена в інструментальному виконавстві та що є необхідність аплікації цього досвіду до потреб оперно-вокального жанру. У результаті синтезу низки ідей розглянутих робіт розроблено алгоритм здійснення комплексного порівняльного аналізу інтерпретацій оперно-вокальної музики з використанням нотних розшифровок записів виконання творів (зокрема, для потреб вердіївського баритонового репертуару). Запропонований алгоритм порівняльного аналізу виконань реалізується п’ятьма послідовними стадіями, що містять визначення твору та підготовку нотного матеріалу, вибір виконавців та записів, прослуховування та створення нотних розшифровок виконань, їх зіставлення та порівняльний аналіз, підбиття підсумків. Наведено приклади застосування нотації аудіозаписів, котрі демонструють можливості застосування техніки. Перспективи поглиблення методу полягають у використанні сучасних технологій. Доцільним видається також його застосування в педагогічній діяльності під час написання студентських робіт та на практичних занять із фахових дисциплін.

Посилання

1. Алексеев А.Д. Интерпретация музыкальных произведений (на основе анализа искусства выдающихся пианистов XX века): учебное пособие по курсу «История фортепианного искусства». Москва : Гос. муз.-пед. ин-т им. Гнесиных, 1984. 92 с.
2. Бошук Г.А. Сравнение интерпретаций. Учебная программа. URL.: https://kgik1966.ru/sveden/files/33_Sravnenie_interpretaciy_2017.pdf
3. Бошук Г. Сравнительный анализ исполнительских трактовок (На примере прелюдии соль минор С.В. Рахманинова) / Современные аудиовизуальные технологии в художественном творчестве и высшем образовании : XIII Всероссийская научно-практическая конференция, 27 марта 2021 г. Санкт-Петербург : СПбГУП, 2021. С. 61–62. URL: https://www.gup.ru/upload/iblock/3a2/brgjui_yepcfiyg_fvjsozwrwf_2021.pdf
4. Карась С. Порівняння інтерпретацій прелюдії і фуги gis-moll
Й.С. Баха баяністами-акордеоністами Я. Олексівим та І. Квашевічем. Актуальні питання гуманітарних наук. 2014. Вип. 8. С. 107–116. URL: http://dspu.edu.ua/sites/youngsc/AQGS/2014_8/Art/107-116.pdf
5. Малинковская А.В. Исполнительская интерпретация музыкального произведения как объект исследования: к вопросу о доказательности теоретического суждения. Музыкальное искусство и образование / Musical Art and Education, 2020, № 4. URL: http://musartedu.ru/wp-content/uploads/2021/01/2020-4-09.pdf
6. Морева Е.А., Пеньковская О.М. Сравнительно– интонационный исполнительский анализ каватины. Розины из оперы. Дж. Россини «Севильский цирюльник». Таврический научный обозреватель. №. 7 (июль 2016). Ялта : Межрегиональный институт развития территорий, 2016.
7. Попова С. К вопросу о сравнительном анализе интерпретаций в фортепианной педагогике. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-sravnitelnom-analize-interpretatsiy-v-fortepiannoypedagogike/viewer
8. Смирнова М.В. В. Горовиц играет музыку С. Рахманинова: опыт сравнительного анали за интерпретаций. Вестник Академии Русского балета имени А.Я. Вагановой. 2015. (3). С. 246–250. URL: https://vaganov.elpub.ru/jour/article/view/111
9. Сокол О.В. Виконавські ремарки, образ світу і музичний стиль. Одеса : Астропринт, 2015. 272 с.
10. Тимофеева К. Интерпретология в системе современного музыкознания. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2011. Вип. 32. С. 177–187. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pvmp_2011_32_18
11. Шевченко Т.А. Соната-воспоминание как вершина авторской символики Н. Метнера. Музичне мистецтво і культура. 2019. Випуск 29 книга 2, С. 72–85
12. Шекалов В.А. Сравнительный анализ различных исполнительских интерпретаций как метод музыкального воспитания. URL: http://art-education.narod.ru/Interpet.htm
13. Щирин Д.В. Сравнительный анализ исполнительских интерпретации как метод активизации музыкального мышления в педагогическом процессе. Pedagogical Journal. 2020, Vol. 10, Is. 1A URL http://publishing-vak.ru/file/archive-pedagogy-2020-1/70-shchirin.pdf
14. Ятич Б. Шаляпин против Эйфелевой башни ; пер. Н. Вагаповой. Минск : Четыре четверти, 2013. 500 с.
15. Briggs, A. «Largo al factotum» from Gioachino Rossini's Il barbiere di Siviglia: A Study of Ornamentation and Performance Practice. URL https://core.ac.uk/download/pdf/79572708.pdf (Last accessed: 18.09.2021).
16. Crutchfield, W. Vocal Ornamentation in Verdi: The Phonographic Evidence. 19th Century Music. №. 7(1), 3-54. URL https://vdocuments.mx/crutch-field-vocal-ornamentation-verdi.html (Last accessed: 18.09.2021).
Опубліковано
2022-05-16
##submission.howToCite##
Halavai, A. A. (2022). АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ ЗДІЙСНЕННЯ ПОРІВНЯЛЬНОГО АНАЛІЗУ ВОКАЛЬНИХ ВИКОНАВСЬКИХ ІНТЕРПРЕТАЦІЙ ОПЕРНОЇ МУЗИКИ (ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМУ НОТАЦІЇ АУДІОЗАПИСУ). Музичне мистецтво і культура, 1(33), 178-192. https://doi.org/https://doi.org/10.31723/2524-0447-2021-33-1-15
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА