ЗАСОБИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДАВНЬОРУСЬКОГО СПІВОЧОГО ЦИКЛУ СВЯТА ПРЕОБРАЖЕННЯ У КОНТЕКСТІ КАНОНІЧНИХ ТРАДИЦІЙ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Ключові слова: музична медієвістика, свято Преображення Господнє, співочий цикл, середньовічний канон

Анотація

Мета статті полягає у визначенні принципів організації давньоруського співочого циклу свята Преображення та виявленні його провідних елементів у контексті середньовічних традицій. Методологія роботи базується на комплексі найважливіших методів музичної медієвістики, серед яких – джерелознавчий (пошук та систематизація богослужбового та співочого рукописного/друкованого матеріалу, що містить у нашому випадку піснеспіви служби свята Преображення), палеографічний (вивчення зовнішніх особливостей, датування, авторства та збереження джерел, особливостей фіксації у них вербального та музичного текстів, закономірностей еволюції музичних знаків, модифікації їх графічних форм з точки зору нотних систем), текстологічний (аналіз списків преображенських піснеспівів різних періодів історії існування співочого циклу, особливості розспівування музичного тексту), герменевтичний (розуміння та інтерпретація не тільки вербальних сакральних богослужбових текстів та гімнографії свята, але й співочої частини давньоруського чинопослідування, що нотована невменними знаками). Наукова новизна дослідження зумовлюється тим, що вперше у вітчизняному музикознавстві відбувається аналіз принципів та засобів організації преображенського співочого циклу, оснований на дослідженні широкого кола давньоруських богослужбових та співочих кодексів кінця XI – cередини XVII століття. Висновки статті дозволяють стверджувати, що наведені у статті засоби організації преображенського співочого циклу (модальна система осмогласся, ієрархічність, інтертекстуальність, стереотипність) є прикладом складної, багатогранної, високодуховної традиції давньоруського церковно-співочого мистецтва, де кожний елемент, з одного боку, підпорядкований середньовічним канонічним нормам, а з іншого – розкриває самобутні та індивідуальні риси сакральної події Преображення.

Посилання

1. Алексеева Г.В. Проблемы адаптации византийского пения на Руси. Владивосток : Дальнаука, 1996. 380 с.
2. Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета. Москва : Московская Патриархия, 1990. 1376 с.
3. Бражников М.В. Древнерусская теория музыки. По рукописным материалам XV–XVIII веков. Ленинград : Музыка, 1972. 423 с.
4. Бычков В.В. Феномен иконы: История. Богословие. Эстетика. Искусство. Москва : Ладомир, 2009. 633 с.
5. Вознесенский И., прот. Осмогласные роспевы трех последних веков Православной русской церкви. Болгарский роспев или напевы на «Бог Господь» Юго-Западной Православной церкви. Киев : тип. С. Кульженко, 1891. Вып. 2. 96 с.
6. Егорова М.С., Кручинина А.Н. Древнерусская гимнография и знаменный роспев как искусство канонического типа: лекция по дисциплине «Поэтика гимнографии и древнерусского певческого искусства» : учебное пособие для образовательной программы «Древнерусское певческое искусство» (бакалавриат). Санкт-Петербург : Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова; Скифия-принт, 2016. 32 с.
7. Егорова М.С., Кручинина А.Н. Евангелие и древнерусское песнопение (интертекст в средневековой культуре): учебное пособие по дисциплине «Поэтика гимнографии и древнерусского певческого искусства» для образовательной программы «Древнерусское певческое искусство» (бакалавриат). Санкт-Петербург : Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова; Скифия-принт, 2018. 124 с.
8. Ефимова И.В. Источниковедение древнерусского певческого искусства : учебное пособие. Красноярск : Красноярский гос. ин-т искусств, 1999. 130 с.
9. Ефимова И.В. Логос и мелос в знаменном роспеве : монография. Красноярск : Печатный двор, 2008. 235 с.
10. Каплун Т.М. Роль осмогласся в російській співочій культурі другої половини XVII–XVIII століть (на прикладі грецького розспіву). Теоретичні та практичні питання культурології : збірник наукових статей / ред.-упоряд. Мартинюк Т.В. Мелітополь : Видавництво «Мелітополь», 2005. Вип. XVIII. С. 18–28.
11. Карастоянов Б.П. Попевки знаменного роспева. По материалам певческой книги Праздники, новая истинноречная редакция. Рукопись конца XVII в., Москва, ГИМ, Синодальное певческое собрание № 41. Вена, 2015. 456 с.
12. Красовицкая М.С. Литургика. Москва : Православный Свято-Тихоновский Богословский Институт, 2007. 304 с.
13. Кручинина А.Н. Попевка знаменного роспева в русской музыкальной теории XVII века. Певческое наследие Древней Руси (история, теория, эстетика) / Сост. Н.Б. Захарьина, А.Н. Кручинина. Санкт-Петербург : «Ut», 2002. С. 46–150.
14. Лозовая И.Е. О содержании понятий «глас» и «лад» в контексте теории древнерусской монодии. Актуальные проблемы изучения церковно-певческого искусства: наука и практика (к 120-летию кончины Д.В. Разумовского) : материалы международной научной конференции, 12–16 мая 2009 г. Гимнология. Москва : Моск. конс., 2011. В. 6. С. 344–359.
15. Мартынов В.И. История богослужебного пения : учебное пособие. Москва : РИО Федеральных архивов; Русские огни, 1994. 240 с.
16. Металлов В., прот. Осмогласие знаменного роспева. Опыт руководства к изучению осмогласия знаменного роспева по гласовым попевкам. Москва : Синод. типография, 1899. 92 с.
17. Міщенко І.М. Музично-стилістичні особливості розвитку візантійської, слов’яно-руської та української монодії (на матеріалі самогласних стихир Преображення) : дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03. Львів, 2019. 276 с.
18. Разумовский Д., прот. Церковное пение в России (опыт историко-технического изложения). Москва : тип. Т. Рис, 1867. 264 с.
19. Рамазанова Н.В. Музыкальная драматургия певческого цикла (на примере цикла Михаилу Черниговскому и боярину его Федору) : дисс. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02. Ленинград, 1987. 165 с.
20. Скабалланович М.Н. Толковый типикон. Объяснительное изложение Типикона с историческим введением. Москва : Сретенский монастырь, 2004. 816 с.
21. Смоленский С. О собрании древнерусских певческих рукописей в Московском Синодальном училище церковного пения: краткое предварительное сообщение. Москва, 1899. 40 с.
22. Спасский Ф.Г. Русское литургическое творчество. Москва : Издательский совет Русской Православной Церкви, 2008. 544 с.
23. Успенский Н.Д. Древнерусское певческое искусство. Москва : Советский композитор, 1971. 624 с.
24. Шангина О.В. Евангельское чтение и славник Преображению Господню. Древнерусское песнопение. Пути во времени / Сост. А.Н. Кручинина, Н.В. Рамазанова. Санкт-Петербург : Из-во Политехн. ун-та, 2011. Вып. 5. С. 77–93.
25. Шангина О.В. Песнопения на «Слава, и ныне» в чинопоследовании Преображения Господня. Источники. Текстология. Поэтика. (На материале русских нотированных рукописей XII – начала XVIII веков) : Дипломная работа. Санкт-Петербург, 2013. 189 с.
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ