«REQUIEM НА ЛАТИНСЬКІ КАНОНІЧНІ ТЕКСТИ ДЛЯ ДЕВ’ЯТИ ВИКОНАВЦІВ» ВОЛОДИМИРА РУНЧАКА: ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКОЇ ТРАКТОВКИ ЖАНРУ

Ключові слова: композиторська творчість, музика Володимира Рунчака, жанр реквієму, композиційні особливості, мовно-стильові компоненти

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні особливостей авторського трактування жанру реквієму в творі Володимра Рунчака «Requiem на латинські канонічні тексти для дев’яти виконавців» через здійснення жанрово-стильового аналізу твору. Методологія дослідження спирається насамперед на методи музично-теоретичного аналізу (зокрема, методи жанрового і стильового аналізу, аналізу елементів музичної мови, інтерпретації художнього змісту), а також на загальні методи структурно-системного аналізу, виокремлення й узагальнення. Наукова новизна роботи полягає в тому, що твір відомого українського композитора Володимира Рунчака «Requiem на латинські канонічні тексти для дев’яти виконавців» уперше в музикознавчому просторі отримав аналітичне осмислення з точки зору його жанрово-стильового наповнення й особливостей композиційного втілення. Висновки. Звертаючись до написання реквієму, автор свідомо відмовляється від традиційних для цього жанру великих виконавських формацій та вибирає для свого твору виражальні засоби саме камерно-вокального кшталту. У цьому випадку разом із солістами-вокалістами вибраний інструментальний склад (струнний квартет, фортепіано, флейта, кларнет) стає свого роду прототипом симфонічного оркестру та в творчому переломленні автору виявляється повністю спроможним щодо вирішення художніх завдань, необхідних для побудови масштабної музичної драматургії, що передбачає такий жанр. Композитор у своєму творі розширює ідейний складник реквієму, відходячи від традиційно-жанрового спрямування (у вигляді присвяти конкретній померлій особі) та обертаючи більш ємні й концептуальні смислові маркери, про що свідчить літературний епіграф до твору. Формуючи драматургічну концепцію свого реквієму, В. Рунчак не відходить далеко від типових зразків, притаманних традиційному жанру, але разом з тим проявляє й певну свободу і у процесі компоновки частин між собою, і у виборі образно-емоційного навантаження частин порівняно з жанровими орієнтирами традиційного реквієму. Авторський мовно-стильовий комплекс, що будується на основі та з використанням як необарокових музично-мовних елементів і стильових рис (поліфонічні прийоми, риторичні фігури, інтонаційні, гармонічні й фактурні стилізації і алюзії та ін.), так і широкого загалу прийомів і компонентів сучасного композиторського письма (алеаторні прийоми, сонорика, розширена гармонія, кластери й ін.), виявляється доволі цікавим і художньо обґрунтованим, що вельми актуалізує старовинний жанровий концепт у нових художніх умовах.

Посилання

1. Бенедиктус. Бельканто. URL: https://www.belcanto.ru/benedictus.html
2. Гивенталь И., Щукина-Гингольд Л. Музыкальная литература. Вып. 2. Москва, 1984. 480 с.
3. Музыкальная энциклопедия / Гл. ред. Ю.В. Келдыш. Москва, 1978. Т. 4. 974 с.
4. Музыкальный энциклопедический словарь. / Гл. ред. Ю.В. Келдыш. Москва, 1990. 674 с.
5. Сташевський А.Я. Володимир Рунчак. «Музика про життя…». Аналітичні есе баянної творчості : монографія. Луцьк, 2004. 199 с.
6. Сташевський А.Я. Особистість і творчість у контексті становлення сучасної української музики для баяна. Інтерв’ю-бесіда з композитором Володимиром Рунчаком. Актуальні питання баянно-акордеонного виконавства та педагогіки в мистецьких навчальних закладах. Луганськ, 2006. Вип. 2. С. 159–165.
7. Яковлєва О. До проблеми значення слова в лінгвістиці (на матеріалі поетичних творів Ліни Костенко). Записки з українського мовознавства. Київ, 2017. Вип. 24 (1). С. 263–269. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/zukm_2017_24%281%29__35
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ