ФОРТЕПІАННІ ПРЕЛЮДИ МИКОЛИ КОЛЕССИ: ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТ

  • Ulyana Bogdanivna Molchko Навчально-науковий інститут музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка http://orcid.org/0000-0003-1519-6053
Ключові слова: М. Колесса, прелюди, інтерпретація, жанрово-стильові особливості, інструментальна фактура, фортепіанна техніка

Анотація

Мета роботи – здійснити цілісний музикознавчий та виконавсько-методичний аналіз фортепіанних композицій М. Колесси, котрий розкриє питання щодо інтерпретації чотирьох прелюдів та допоможе в педагогічній роботі над їх опрацюванням як викладачам, так і студентам. Методологія дослідження спирається на системно-аналітичний і компаративний методи. Наукова новизна полягає у виявленні взаємодії синтезу технічних та художніх аспектів «Прелюдів» М. Колесси, конкретизації піаністичних завдань п’єс, які ґрунтуються на аналізі особливостей фактурного викладу та характерних смислоутворювальних ознаках фортепіанного інтонування, котре сприятиме формуванню в музикантів особистої інтерпретаційної концепції та дозволить поглибити образне наповнення «Прелюдів». Висновки. На підставі здійсненого музикознавчого та виконавського аналізу зазначених фортепіанних композиції М. Колесси доведено, що вони становлять культурно-освітню та інтерпретаційну цінність українського концертно-педагогічного репертуару та міцно увійшли до національного культурного простору. Старовинний жанр прелюдії знайшов втілення у Чотирьох прелюдах галицького митця. Крізь призму жанрово-стильового дослідження акцентовано увагу на застосуванні М. Колессою в цих програмних п’єсах особливостей української народної музики, які проявляються в ладово-гармонічних та ритмічних аспектах, введенню до фортепіанної тканини багатої мелізматики. Розглянуто особливості авторської інструментальної фактури: багатоплановий фортепіанний виклад, поліфонічні та імпровізаційні елементи, складну піаністичну техніку, а також усі види педалізації. Окреслено виконавські труднощі, до яких належить професійне володіння диференціацією піаністичної фактури, багатою звуковою палітрою, досконалим арсеналом технічної вправності. Відзначено неповторну національну музичну своєрідність прелюдів М. Колесси, яка спонукає виконавців до створення власної інтерпретаційної моделі. Підкреслено, що різноманіття виконавських концепцій Чотирьох прелюдів є вартісною презентацією української фортепіанної спадщини у світовому культурному просторі.

Посилання

1. Булка Ю. Музична культура Західної України. Історія української музики. Т. 4. (1917–1941) / ред. кол. М. Гордійчук; ред. кол. тому Л. Пархоменко, О. Литвинова, Б. Фільц. Київ : Наукова думка, 1992. С. 562–589.
2. Гнатів Т. Фортепіанна творчість Миколи Колесси. Вибрані фортепіанні твори М. Колесси / ред.-упор. К. Колесса-Гелитович. Київ : Музична Україна, 1984. С. 5–7.
3. Кальмучин-Дранчук Т. Фортепіанна творчість Миколи Колесси в контексті проблем виконавської інтерпретації. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ : «Плай». 2005. Вип. 8. С. 73–80.
4. Кияновська Л. Син століття Микола Колесса в українській культурі ХХ віку: сім новел з життя артиста. Львів, 2003. 293 с.
5. Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. Тернопіль : Астон, 2000. 339 с.
6. Клин В. Українська радянська фортепіанна музика. Київ : Наукова думка, 1980. 314 с.
7. Крушельницька М. Стильові особливості виконання фортепіанних творів Миколи Колесси. Українська фортепіанна музика та виконавство. Львів, 1994. С. 51–53.
8. Назар Л. Три неопубліковані прелюдії Василя Барвінського. Василь Барвінський в контексті європейської музичної культури : статті та матеріали. Тернопіль : Астон, 2003. С. 13–25.
9. Ніколаєва Л., Колесса К. Камерно-інструментальна творчість. Микола Колесса – композитор, диригент, педагог : збірка статей. Львів, 1997. С. 30–43.
10. Паламарчук О. М. Колесса. Київ : Музична Україна, 1989. 76 с.
11. Рудницький О.М. Фортепіанна творчість Миколи Колесси в контексті стильових напрямів ХХ ст. : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів : ЛНМА ім. М.В. Лисенка, 2009. 171 с.
12. Якубяк Я.М. Колесса як композитор. Микола Колесса – композитор, диригент, педагог : збірка статей. Львів, 1997. С. 21–23.
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА