Жанрова стилістика реквієму Дж. Раттера, Б. Чілкотта і Дж. Тавенера в контексті традицій англійської хорової музики.

Genre stylistics of requiems by J. Rutter, B. Chilcott and J. Tavener in the context of the traditions of English choral music.

  • Yriy Kuchurivsky Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. https://orcid.org/0000-0003-0007-8636
Ключові слова: жанр, жанрова стилістика, національна традиція, хорова музика, реквієм, англіканський спів.

Анотація

Мета статті – обговорення специфічних особливостей жанрової стилістики зразків заупокійної меси, представлених у творчості сучасних композиторів Великобританії. Методологія. У дослідженні використані культурологічний і музично-історичні підходи до вивчення музичного мистецтва, що дозволяють розглядати жанр реквієму в широкому контексті англійської культури. Методологічні установки музичної культурології дають можливість визначення «ситуативного комплексу», закріпленого за реквіємом як жанром літургійної музики в католицькій і англіканській традиції. Музикознавчий метод жанрово-стильового аналізу спрямований на визначення специфічних рис індивідуального композиторського заломлення жанрового стилю реквієму в творчості сучасних представників англійської хорової музики і його зв'язків з національною традицією. Наукова новизна. В українському музикознавстві питання історичного розвитку і національної специфіки англійської хорової культури не ставали об'єктом дослідницького інтересу. Реквієми британських композиторів ХХ століття затребувані в сучасній виконавській практиці, і тому їх вивчення заповнить істотні прогалини як в музикознавчих розробках, так і у виконавському осмисленні хорового репертуару. Висновки. Реквіємі сучасних британських композиторів представляють різні варіанти інтерпретації канонічної моделі латинського реквієму, які в значній мірі «збагачені» елементами національної хорової традиції, пов'язаної зі стилістикою богослужбової практики англіканства (Дж. Раттер і Б. Чілкотт). Також на розвиток жанру реквієму в творчості англійських композиторів сучасності вплинули східно-християнські релігійні ідеї православ'я, оригінально заломлені Дж. Тавенер. В цілому, жанрова стилістика реквіємів зазначених композиторів спирається на структурну модель латинського реквієму, хоровий стиль англіканського співу і естетику «нової простоти», актуальну для музичного мистецтва сучасності.
Ключові слова: жанр, жанрова стилістика, національна традиція, хорова музика, реквієм, англіканський спів.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Кучурівський Юрій Степанович, викладач кафедри хорового диригування Одеської національної музичної академі імені А. В. Нежданової.

Посилання

1. Erokhin, V. (2012). English Catholic community in the XVI - first half of the XVII century in modern British historiography. Monography. Nizhnevartovsk: Publishing house of Nizhnevartovsk Humanitarian University, 2012. [in Russian].
2. Zhilkin, S. (2011). In the spirit of the times: John Tavener and his academic music. Retrieved from: http://www.interviewrussia.ru/music/v-duhe-vremeni-dzhon-tavener-i-ego-akademicheskaya-muzyka [in Russian].
3. Zosim, O. (2015). Western European liturgical music of the new time in the dimensions of the new sacredness. The art critic's notes. Vol. 28. Kyiv, 2015 [in Ukranian].
4. Kovnatskaya, L. (1986). English music of the twentieth century (sources and stages of development): Essays. Moscow : Soviet composer [in Russian].
5. Nazaikinsky, E. (2003). Style and genre in music. M.: VLADOS [in Russian].
6. Wilson-Dickson, E. (2001). History of Christian Music. St. Petersburg: Mirt [in Russian].
7. Kholopova, V. (2000). Music as an art form: a textbook. St. Petersburg : Lan [in Russian].
8. Shneerson, G. (1973). English music. The musical encyclopedia. In 6 volumes. Moscow: Soviet Encyclopedia; Soviet music, 1973. Vol. 1 [in Russian].
Опубліковано
2017-12-20
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ