СПЕЦИФІКА ВИЯВЛЕННЯ УНІВЕРСАЛЬНИХ «ПАТЕРНІВ»-МОДЕЛЕЙ У КОМПОЗИТОРСЬКІЙ ТВОРЧОСТІ

  • Maryna Severynova Національна музична академія України імені П. І. Чайковського
Ключові слова: «патерн»-модель, архетип, першоінтонація, протоінтонація, музична інтонація, композиторська творчість

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні універсальних «патернів»-моделей у композиторській творчості як важливих чинників феноменалізації архетипів. Методологія дослідження спирається на наукові культурологічні, філософсько-естетичні, психологічні та музикознавчі теорії, а також на порівняльний, системно-типологічний та структурно-аналітичний методи. Наукова новизна роботи визначається спробою довести, що універсальні «патерни»-моделі пронизують та навіть утворюють цілісність музичного твору, виявляючись у композиторській творчості як на рівні музичної інтонації, так і на рівні таких мікроструктур як один звук, тон, тембр, ритмічна формула, гармонічний зворот і т. ін. Висновки. Досліджено архетипи крізь призму як традиційного, так і новітнього розуміння музичної інтонації. Мова йде про архетипові ознаки у композиторській творчості на рівні усвідомлення певних універсальних «патернів»-моделей — семантично значимих комплексів музичної виразності, взаємодії звуку, тону, тембру, динаміки, мелодики, ладогармонії, ритму, артикуляції, штрихів, музичної форми, конструкції тощо. Тому запропоновано введення до наукового тезаурусу терміна «першоінтонація». Таким чином, архетип у музичній культурі розглядається, за аналогією з музичною інтонацією, як певний код культури. Отже навіть у найновітніших композитоських відкрит- тях йдеться не про зміну цього коду, а про його нове розуміння, як і всієї культури загалом.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

доктор мистецтвознавства, доцент, професор кафедри теорії та історії культури

Посилання

1. Asafiev B. Musical form as a process. Leningrad: Music, 1971. 376 p.
2. Gerasimova-Persidskaya N. Intonation in the latest music / Scientific Herald of the Р. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Editor-compiler O. B. Solomonov. Issue 98: The World of Musicology: Strategies, Discourses, Plots: A collection of scientific articles. Kyiv: Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 2011. P. 16–31.
3. Katrich O. Style of musician-performer. Theoretical and aesthetic aspects. Drohobych: Publishing company «Vidrodzhennya», 2000. 100 p.
4. Losev A. F. Dialectic of artistic form / preface V. V. Bychkov. Moscow: Academic Project, 2010. 415 p.
5. Losev A. F. Music as the subject of logic / Form. Style. Expression. Moscow: Thought, 1995. P. 194–369.
6. Medushevsky V. Intonational form of music. Research. Moscow: Composer, 1993. 262 p.
7. Moskalenko V. G. The creative aspect of the musical interpretation (to the problem of analysis). Research. Kiev: KGC named P. I. Tchaikovsky, 1994. 157 p.
8. Nazaikinsky E. V. Sound music world. Moscow: Music, 1988. 255 p.
9. Petrikov S. Textual musical thinking. Moscow: Musical Academy, 1992. № 3. Pp. 113–116.
10. Starostova L. E. The problem of meaning creation in art and culture: diss.... Candidate Philosophy Sciences: 24.00.01. Ural. state Un-t named A. M. Gorky. Yekaterinburg, 1996. 158 p.
11. Sukhantseva V. K. Music as the world of man. From the idea of the universe — to the philosophy of music. Kiev: Fakty, 2000. 176 p. [Electronic resource] // Culturology: theory, schools, history, practice. Access mode: http://www.countries.ru/library/music_culture/mkm.htm
12. Chekan Yu. The sound landscape of Andrukhovych’s prose: Ukrainian literature without Ukrainian music? / Kyiv musicology: Collection of articles. Kyiv, 2001. Issue 6. P. 34–45.
Опубліковано
2018-11-21
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА