ЛІРИЧНЕ ЯК ВИРАЗНА ЯКІСТЬ В ОПЕРАХ Г. ДОНІЦЕТТІ

  • Tatiyana Burkackaya Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: ліричний типологізм вираження, засоби музичної виразності, драматургія, опера semiseria, стиль belcanto, тип «россінієвського» голосу

Анотація

Метою роботи є аналіз виразної палітри об’єктивованої лірики в оперній музиці з акцентуацією спеціальної виразності її в операх Доніцетті 1840-х років. Методологічною основою дослідження виступає інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, у якому особливе місце відведене стильовому компаративу й музично-герменевтичному методу у межах музикознавчої аналітичності, спрямованої на типологізм прояву засобів музичної виразності. Наукова новизна роботи обумовлена самостійністю позиції щодо художньої повноцінності типологізму у спадщині Доніцетті, що виявляє неприйняття ряду положень фундаментального дослідження А. Хохловкіної, а також тим, що вперше у вітчизняному музикознавстві опери «Фаворитка» і «Лінда ді Шамуні» стали предметом аналізу в названому ракурсі. Висновки. Підводячи підсумки сказаному, відзначаємо: 1) церковно-ліричні витоки виразності оперного співу в цілому, його генетично чоловічий принцип, що змінився від ХІХ cт. активністю жіночих голосів типу «россінієвського» сопрано з підкресленим дворегістровим — двотембровим наповненням партій; 2) прояв в операх Г. Доніцетті 1840-х років у партіях головних героїнь в операх «Фаворитка» і «Лінда ді Шамуні» тенденції «усікання» діапазону «россінієвського» голосу на користь самозначимості ніжного верхнього регістру, що випереджає трактування сопрано в реалістичних ліричних операх 1850-х років, у тому числі тих, що визначилися у висуванні «легкого» сопрано в партіях опер Ш. Гуно.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

народна артистка України, в.о. професора

Посилання

1. Asafiev B. (1971) Music form as process. Moscow-Leningrad, Muzyka [in Russian].
2. Barbier P. (2006) A history of casrats. S.-Pеtеrburg, Izdat. Ivana Limbaha [in Russian].
3. Кruglovа Е. (2003) Some problems to interpretation of vоcаl of musics the epoch baroque. Old-time music № 4, P. 45–52. [in Russian].
4. Коnen V. (1972) The History of the foreign music. The Issue third. Germany, Austria, Italy, France, Poland since 1789 before medium ХІХ century. Moscow, Muzyka [inRussian]/
5. Маrkоvа О. (1987) The notion «itonation ideas» in light of the social-culturology approach. Ukrainske muzykoznavstvo, vip. 22. Кyiv, P. 23–30 [in Ukrainian].
6. The music to French revolution XVIII age. Beethoven (1967). Moscow, Muzyka [inRussian].
7. Stаhеvich А.(2000) The art belcanto in italian opera XVII–XVIII century. Harkov [in Ukrainian].
8. Wilson-Dickson A. A brief history of Christian music. S.-Pеtеrburg, Mirt [in Russian]/
9. Hоhlоvkinа А. (1962) West-European opera. The End XVIII — a first half XIX century. The Essays. Moscow, Gos.muz.izdat. [in Russian]/
10. The Pagan deity of the West Europe. The Encyclopedia. (2005) Moscow. Izdat.Eksmo, S.-Pеtеrburg, Mirgrad [inRussian].
11. Каński J. (1978) Przewodnik operowy. Kraków, PWM [in Polska].
12. Pahlen K.(2000) Das neue Opernlexikon. München: Seehamer Verlag [in-Germany].
13. Roessler A., Hohl S. (2000) Dergroße Opernführer. Werke, Komponisten, Interpreten, Opernhäuser.Gütterslohn/ München [inGermany].
14. Wagner H. (2011) Das große Handbuch der Oper. Fünfte, stark erweiterte, Neuausgabe. Kösel, Krugzell, Florian Noetzel Verlag [in Germany].
Опубліковано
2020-05-12
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА