ПОЕТИКА «МУЧЕНИЦТВА СВЯТОГО СЕБАСТЬЯНА» К. ДЕБЮССІ В РІЧИЩІ МІСТЕРІАЛЬНИХ ШУКАНЬ СИМВОЛІЗМУ

  • Alina Vasylivna Semenova Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: символізм, французький символізм, імпресіонізм, містерія, «Мучеництво святого Себастьяна» К. Дебюссі

Анотація

Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної і духовно-смислової унікальності «Мучеництва святого Себастьяна» К. Дебюссі в руслі містеріальних шукань мистецтва символізму. Методологія дослідження має комплексний характер і базується на об’єднанні засад музикознавчого, мистецтвоз- навчого, історико-культурологічного та міждисциплінарного дослідження. Наукова новизна дослі- дження визначена його аналітичним ракурсом, зосередженим на співвідношенні поетики «Мучеництва святого Себастьяна» з духовно-естетичними настановами символізму і французької культури межі XIX–XX століть. Висновки. Рубіж XIX–XX століть у французькій культурі характеризується очевид- ними шуканнями духовної сутності буття, здійснюваними на тлі різноманітних духовно-філософських та стильових систем. Серед останніх суттєве місце належить символізму, показовими ознаками якого є тяжіння до вишуканого метафоризму, сугестивності, містицизму та музикальності, співвідносними, зокрема, з релігійним світосприйняттям. Одним із яскравих зразків відтворення символістської поети- ки в музиці є містерія «Мучеництво святого Себастьяна», що виникла на основі творчого союзу між К. Дебюссі та Г. д’Аннунціо. Містеріально-символістський задум цієї вистави апелює до симбіозу бі- блійних джерел, християнської агіографії (житіє святого Себастьяна), античної міфології (апелювання до образів Аполлона, Адоніса, діви Ерігони), що зумовлює поліжанрову природу твору, у якому органічно синтезовані мелодекламація, танець, спів, сценічна дія й інструментальні епізоди, скориговані заду- мами декорацій і костюмів Л. Бакста, оригінальною хореографією М. Фокіна, організаційним генієм С. Дягілєва і театральним талантом І. Рубінштейн (виконавиця головної ролі). Органіка їх єднання доповнена інтонаційною мовою містерії, що тяжіє до григоріанської монодії та ранніх форм багато- голосся, гетерофонії. У ролі провідного мотиву-символу виступає квінтова інтонація, що виявляє при- четність твору К. Дебюссі до глибинних основ європейської духовно-музичної традиції, її відтворення в межах символістської поетики початку ХХ століття.

Посилання

1. Бычков В. В. Эстетические пророчества русского символизма. URL: www.vehi.net/soloviev/bychkov2.html (дата звернення: 12.12.2019).
2. Дебюсси К. Статьи. Рецензии. Беседы. Москва ; Ленинград : Музыка, 1964. 278 с.
3. Егорова Б. Дебюсси и прерафаэлиты. Искусства ХХ века: диалог эпох и поколений : сборник статей. Нижний Новгород, 1999. Т. 1. С. 73–88.
4. Егорова Б. Дебюсси и стиль модерн. Нижний Новгород : Нижегородская государственная консерватория (академия) им. М.И. Глинки, 2009. 160 с.
5. Клімова Н. Містерія «Мучеництво святого Себастіана» та принципи оперного театру Клода Дебюссі. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського : науковий журнал. 2013. № 1 (18). С. 37–42.
6. Кокорева Л. Клод Дебюсси : исследование. Москва : Музыка, 2010. 498 с.
7. Кокорева Л. Язык символизма – поэтический и музыкальный: от «Пеллеаса» к «Воццеку». Музыкальная академия. 2002. № 4. С. 143–151.
8. Кремлев Ю. Клод Дебюсси. Москва : Музыка, 1965. 792 с.
9. Кривицкая Е. Лики святого Себастьяна. Музыкальная академия. 2009. № 3. С. 115–124.
10. Кривицкая Е. Музыка Франции: век двадцатый. Эстетика, стиль, жанр. Москва ; Санкт-Петербург : Центр ГИ, 2012. 336 с.
11. Куранова Ю. Модус мистериальности в музыкальном театре И.Ф. Стравинского («Весна священная», «Персефона», «Потоп») : дис. … канд. искусствоведения: 17.00.02. Москва, 2017. 249 с.
12. Лоскутова О., Уфимцева Е. Звуковые шифры Тайны в символистских концепциях К. Дебюсси и А. Скрябина : монография. Уральская государственная консерватория им. М.П. Мусоргского. Екатеринбург, 2007. 156 с.
13. Монастыршина Ю. Мистерия Дебюсси «Мученичество святого Себастьяна» в культурном контексте эпохи : автореф. дис. … канд. искусствоведения: 17.00.02. Москва, 2000. 26 с.
14. Мутер Р. Всемирная история живописи. Средневековье и ранний Ренессанс. От Византии к Италии. Москва : Эксмо, 2006. 144 с.
15. Ніколенко О. Поезія французького символізму. Шарль Бодлер, Поль Верлен, Артюр Рембо : посібник для вчителя. Харків : Веста ; Ранок, 2003. 144 с.
16. Руднева А. Русское народное музыкальное творчество : очерки по теории фольклора. Москва : Советский композитор, 1990. 224 с.
17. Стоян С. Западноевропейский символизм как художественное направление: культурно-философские детерминанты. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 2–1. URL: publikacia.net/archive/2015/2/1/54 (дата звернення: 12.12.2019).
18. Томахина В. Мистерия «Мученичество святого Себастьяна» Аннунцио – Дебюсси. О создании и создателях. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов : Грамота, 2012. № 12 (26) : в 3-х ч. Ч. II. С. 197–199.
19. Яроциньский С. Дебюсси, импрессионизм и символизм. Москва : Прогресс, 1978. 232 с.
Опубліковано
2020-03-02
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ