«ФЛОРЕНТІЙСЬКА КАМЕРАТА» ЯК ПЛАТФОРМА ФОРМУВАННЯ НОВОЇ ВОКАЛЬНОЇ ШКОЛИ

  • Yuliya Volodymyrivna Shpyg Національна музична академія України імені П. І. Чайковського https://orcid.org/0000-0003-0358-9968
Ключові слова: Флорентійська камерата, вокальна школа, Джуліо Каччіні, Якопо Пері, музика і слово, флорентійський спів.

Анотація

Мета дослідження – розкрити основні естетичні та теоретичні настанови «Флорентійської камерати» як нової школи співу в європейській музиці XVII ст. Методологія дослідження спирається на історико-генетичний, компаративний, системний методи аналізу матеріалу. Наукову новизну визначає виявлення естетичних та теоретичних настанов «Флорентійської камерати» як нової вокальної школи в європейській культурі XVII ст. Діяльність представників знаменитого творчого угрупування дає підстави для затвердження нових вокально-технічних прийомів та вимагає дослідження у широкому історико-теоретичному аспекті. У статті розглянуто основні принципи нової школи співу, які відкрили перспективи подальшого розвитку музичної культури. Висновки. «Флорентійська камерата» стала визначальною новою вокальною школою, яка затверджувала практику одноголосного співу, виразної декламації тексту і здатності передавати почуття. Відомі «камератці» Джуліо Каччіні та Якопо Пері – фундатори нової школи – свідомо підійшли до реформування наявної традиції співу: відмовилися від поширеного в той час вільно орнаментованого співу і сформулювали правила нового витонченого вокального стилю sprezzatura, або continuo. В результаті була сформована нова манера вокального інтонування, яка мала винятково вишуканий і граціозний характер. Члени «Флорентійської камерати» здійснювали системну багаторівневу діяльність, що проявляла в культурно-історичному аспекті нове ставлення до музичної мови та формувала нову техніку вокального інтонування. Історичне значення виконавських настанов представників «Флорентійської камерати» було великим, адже вони утворювали нові комунікаційні моделі, забезпечували традицію розуміння музичного твору, змінювали його соціокультурне призначення. Вишуканий флорентійський спів розпочав нову еру розвитку виконавського вокального мистецтва в європейській культурі.

Посилання

1. Симонова E. Певческий голос в западной культуре: от раннего литургического пения к bel canto : дисc. … докт. иск. наук : 17.00.02. Mосква. 2006. 146 с.
2. Hitchcock H.W. “The Florentine Camerata : Documentary Studies and Translations”. By Claude V. Palisca. Performance Practice Review. Vol. 3. No. 1. 1990. P. 78–81.
3. Ruth Katz Collective “Problem-Solving” in the History of Music: The Case of the Camerata. Journal of the History of Ideas. University of Pennsylvania Press. Vol. 45, No. 3. (Jul.–Sep., 1984), P. 361–377.
4. Palisca C.V. The Florentine Camerata: Documentary Studies and Translations. Yale University Press. 1989. 234 p.
5. Palisca C.V. La Musique baroque. 1994. 386 p.
6. Pirrotta N., Fortune N. Temperaments and Tendencies in The Florentine Camerata. The Musical Quarterly. XIJ2. 1954. P. 169–189.
7. Stark J. Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy. University of Toronto Press. 1999. 325 р.
Опубліковано
2022-09-22
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ