«МОРСЬКА СИМФОНІЯ» Р. ВОАНА ВІЛЬЯМСА (ДО ПИТАННЯ ВЗАЄМОДІЇ СЛОВА І МУЗИКИ У ТВОРІ)

  • Olga Volodymyrivna Petrova Київська муніципальна академія музики імені Р. М. Глієра http://orcid.org/0000-0002-3530-2792
Ключові слова: Р. Воан Вільямс, поетичні тексти В. Вітмена, художня концепція, міфообраз моря, взаємодія слова і музики

Анотація

Мета роботи – виявлення специфіки взаємодії поетичного та музичного текстів в «Морській симфонії» Р. Воана Вільямса на образно-змістовному та композиційному рівнях організації цілого. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні структурно-семантичного, жанрово-стильового, компаративного, інтертекстуального та інтермедіального методів аналізу, що обумовлене необхідністю комплексного осягнення означеної проблеми у широкому просторі культурологічного та мистецтвознавчого дискурсу. Наукова новизна полягає в тому, що вперше «Морська симфонія» Р. Воана Вільямса отримує аналітичне висвітлення в ракурсі проблеми інтерпретації композитором літературного першоджерела твору, а саме – поетичних текстів В. Вітмена зі збірки «Листя трави». Висновки. «Морська симфонія» демонструє високу майстерність композитора-драматурга, що, об’єднуючи поетичні тексти з різних джерел, створив цілісну художню концепцію, в центрі якої постає міфообраз моря як різновекторний полісемантичний архетипний комплекс. Вибір Р. Воаном Вільямсом поетичних текстів відіграв ключову роль у побудові музично-художнього цілого, він обумовив логіку образно-драматургічного розгортання у творі, композиційні рішення, застосування певних жанрово-стильових прийомів. Визначено принципи роботи митця з вітменівськими текстами, специфіку розподілу їх між частинами циклу, хоровими групами та сольними вокальними партіями, обґрунтованість ремінісценцій, транспозицій, купюр. Виявлено комплекс музично-виразових засобів, використаних композитором з метою розкриття всієї глибини лексико-семантичного простору літературного першоджерела. Поетичне слово і музика гнучко взаємодіють в художньому часопросторі симфонії, утворюючи розгалужену полісемантичну систему інтермедіальних зв’язків, що демонструє самобутність художнього мислення композитора-драматурга та органічну «вписаність» його творчих ідей в культурно-історичний контекст доби англійського музичного модернізму.

Посилання

1. Васина-Гроссман В. Музыка и поэтическое слово. Москва : Музыка, 1978. 367 с.
2. Михайлов А. Слово и музыка: музыка как событие в истории Слова. Слово и музыка : памяти А. В. Михайлова : материалы науч. конф. Москва : Музыка, 2002. С. 6–23.
3. Ручьевская Е. Слово и музыка. Анализ вокальных произведений : учеб. пособие. Ленинград : Музыка, 1988. С. 5–80.
4. Степанова И. Слово и музыка. Диалектика семантических связей. Москва : Книга и бизнес, 2002. 286 с.
5. Day J. Vaughan Williams. Oxford : Oxford University Press, 1998. 343 p.
6. Dickinson A.E.F. Vaughan Williams. London : Faber & Faber, 1986. 540 p.
7. Douglas R. Working with Vaughan Williams. London : The British Library, 1988. 119 p.
8. Frogley A. Vaughan Williams’s Ninth Symphony. Oxford : Oxford University Press, 2001. 344 p.
9. Heffer S. Vaughan Williams. London : Faber and Faber, 2014. 164 p.
10. Howes F. The Music of Ralph Vaughan Williams. London : Creative Media Partners, LLC, 2017. 390 p.
11. Kennedy M. The works of Ralph Vaughan Williams. Oxford : Clarendon Press, 1992. 454 p.
12. Manning D. Vaughan Williams on Music. London : Oxford University Press, 2007. 456 p.
13. Ottaway H. Vaughan Williams symphonies. London : BBC Books,1972. 64 p.
14. Pike L. Vaughan Williams and the symphony. London : Toccata Press, 2003. 352 p.
15. Ross R. Ralph Vaughan Williams: A Research and Information Guide. New York : Routledge, 2016. 336 p.
16. Schwartz E. The symphonies of R.Vaughan Williams. New York : Da Capo Press Inc, 1982. 246 p.
17. Town S. The Choral-Orchestral Works of Ralph Vaughan Williams: Autographs, Context, Discourse. Lanham, MD : Lexington Books, 2020. 324 p.
18. Whitman W. Leaves of Grass. URL: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3985648/mod_resource/content/1/LEAVES%20OF%20GRASS.pdf (access date: 14.02.2022).
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ