ХУДОЖНЯ ЦІЛІСНІСТЬ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ТА СЕМАНТИКА ФОРТЕПІАННОГО ЗВУЧАННЯ

  • Yuyang Wu Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової http://orcid.org/0000-0002-5510-0418
Ключові слова: художня цілісність, смисл, музичний твір, музичний текст, виконавський текст, музично-виконавська інтерпретація, семантика фортепіанного звучання, стилетворчий процес

Анотація

Мета дослідження – розкрити зміст явища та поняття художньої цілісності стосовно музично-виконавської інтерпретації, зокрема у зв’язку з семантикою фортепіанного звучання, тобто з процесуально-звуковою стороною фортепіанної музики. Методологія роботи зумовлюється єдністю системного аналізу та семантичного підходу, передбачає поглиблення інтерпретологічних оцінок та виконавсько-стильових характеристик. Наукова новизна зумовлюється розкриттям поняття про художню цілісність для роз’яснення дійсного змісту стилетворчого процесу та самого явища стилю як виразу творчих інтенцій особистісної свідомості; для уточнення поняття музичної семантики як явища, що виникає складно-діалогічним шляхом та існує у власній поняттєво-номінативній площині; для визначення специфіки музично-виконавської творчості та художнього призначення виконавської інтерпретації – у її своєрідності та відмінності від композиторської або звичаєво-слухацької. Висновки. Залучення категорії художньої цілісності до вивчення процесу та результатів музично-виконавської інтерпретації дозволяє поглиблювати теоретичні підходи до музичної семантики як пов’язаної зі звукотворчим інструментарієм музичного мистецтва, водночас сприяє більш послідовному та системно впорядкованому вивченню самої виконавської інтерпретації як націленої на смислові діалоги найвищого рівня та здатної створювати нові пізнавально-ціннісні контексти засобами музичної комунікації, причому на власних звукоорганізаційних, образних та смислотворчих началах. Серед факторів досягнення семантичної єдності інтерпретації, що стає гарантом її художньої цілісності, на перший план виходять всебічне пізнання тексту музичного твору як історичного артефакту (до якого б часу він не належав) та композиційної структури. Але не менш важливим є усвідомлення та залучення до практичного здійснення стильового тезаурусу виконавської творчості, що має власні текстові та композиційно-артефактні показники, виправдано претендує на авторство у сфері звучань та смислів.

Посилання

1. Антонюк В. Формування індивідуального виконавського стилю: культурно-антропологічний аспект: наукове дослідження. К.: 1999. 23 с.
2. Библер В. На гранях логики культуры. Книга избранных очерков. М.: Русское феноменологическое общество, 1997. 440 с.
3. Бодина Е. Творческая природа музыкального исполнительства: автореф. дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.02; Киевская государственна консерватория имени П.И.Чайковского. К., 1975. 24 с.
4. Бондаренко Т. Музыкальное произведение в системе воспитания слуха музыканта-специалиста // Музыкальное произведение: сущность, аспекты анализа: сб. ст. К.: Музична Україна, 1988. С. 111–123.
5. Герасимова-Персидская Н. Авторство как историко-стилевая проблема // Музыкальное произведение: сущность, аспекты анализа: сб. ст. К. : Музична Україна, 1988. С. 27–33.
6. Ма Сінсін. Текстологічні засади виконавської інтерпретації у фортепіанній творчості (від стилістичного змісту до семантичної типології). Дис. ... канд. мистецтв.; спец.: 17.00.03 – музичне мистецтво. Одеса, 2018. 187 с.
7. Медушевский В. Музыкальное произведение и его культурно-генетическая основа // Музыкальное произведение: сущность, аспекты анализа: cб. статей. К. : Музична Україна, 1988. С. 5–18.
8. Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации. К.: Муз. Україна, 1994. 205 с.
9. Москаленко В. Музичний твір як текст // Київське музикознавство: Текст музичного твору: практика і теорія: зб.ст. К. : [б.в.], 2001. Вип. 7. С. 3–10.
10. Москаленко В. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації // Часопис національної музичної академії України імені П.І.Чайковського: науковий журнал. 2008. № 1. К. : НМАУ, 2008. C.106–112.
11. Потоцька О. Cтильова типологія фортепіанно-виконавської інтерпретації: дис. ...канд. мистецтвознавства; спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Одеса, 2012. 239 с.
12. Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога: Монография. Одесса: Астропринт, 2002. 244 с.
Опубліковано
2022-12-14
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА