REQUIEM В.-А. МОЦАРТА У КОНТЕКСТІ ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА: МІЖ «БАРОКО» ТА «КЛАСИЦИЗМОМ»

  • Qi Wang Національна музична академія України імені П. І. Чайковського https://orcid.org/0000-0001-6845-1447
Ключові слова: В.-А. Моцарт, Requiem, бароко, класицизм, Просвітництво

Анотація

Мета роботи – виявити бароково-класицистичні тенденції в «Requiem» В.-А. Моцарта у художньому контексті загального руху доби Просвітництва. Методологія дослідження має комплексний характер, ґрунтується на поєднанні засад культурологічного та історико-музикознавчого аналізу, які дають змогу глибше розкрити жанрово-стильову специфіку «Requiem» В.-А. Моцарта у контексті свого часу. Наукова новизна полягає у спробі музикознавчої оцінки «Requiem» В.-А. Моцарта з точки зору бароково-класицистичної системи у контексті філософських та художньо-естетичних тенденцій доби Просвітництва. Висновки. Requiem К-626 В.-А. Моцарта за своєю філософською глибиною та музичною досконалістю належить до найвищих духовних художніх досягнень Нового часу. Доведено, що Моцарт, як особистість та художня індивідуальність, абсолютно вписується не лише у музичний, а й у весь інтелектуальний контекст доби Просвітництва. Визначено, що відмінною ознакою доби Просвітництва була рівновага барокових та класицистичних тенденцій. «Requiem» Моцарта є завершеною художньою інтерпретацією основних принципів мислення своєї епохи, що будується на основі неконфліктного змішування барокових та класицистичних тенденцій. З’ясовано, що останній період творчості В.-А. Моцарта (1781–1791), зокрема його духовні твори меса c-moll К-427 та Requiem К-626, свідчать про звернення композитора до музичного матеріалу, технік та жанрів попередніх епох, а саме, більш ранніх за Бароко ренесансних та середньовічних музичних систем, які Моцарт інтерпретує у контексті сучасної музичної мови, композиторських технік, світоглядних принципів свого часу. Серед характерних рис бароково-класицистичного світогляду композитора у Requiem виокремлено: барокову техніку контрапункту як композиторський метод мислення та продукування музичних ідей; високу інтелектуалізацію музичного тексту; оновлення тембрового складу оркестру, вибору його інструментарію; використання класичних сонатно-симфонічних принципів драматургії у створенні крупної контрастної барокової форми, якою у «Requiem» є «Sequentia»; примітною ознакою є барокова чуттєвість у поєднанні з класицистичною раціональністю. Все вищезазначене говорить про переосмислення В.-А. Моцартом церковного жанру заупокійної меси, її нового філософського, художнього, музичного інтерпретування.

Посилання

1. Аберт Г. Моцарт. М. : Музыка, 1989. Часть вторая, книга первая. 496 с.
2. Аберт Г. Моцарт. М. : Музыка, 1990. Часть вторая, книга вторая. 560 с.
3. Аникст А. А. Ренессанс, маньеризм и барокко в литературе и театре Западной Европы // Ренессанс. Барокко. Классицизм. Проблема стилей в западноевропейском искусстве XV-XVII веков. М. : Наука, 1966. С. 178–244.
4. Вербицька-Шокот І. Жанр реквієму в хоровій творчості українських композиторів порубіжжя тисячоліть: дис. … канд. мистецтв.: 17.00.03. Харків, 2007. 217 с.
5. Герасимова-Персидская Н.А. Музыка. Время. Пространство. Киев : Дух i Лiтера, 2012. 408 с
6. Ефименко А. Эволюция жанра реквиема в аспекте трактовки темы смерти: дис. ... канд. искусствоведения: 17.00.03. Киев, 1996. 287 с.
7. Карельский А.В. О романтическом мироощущении // Метаморфозы Орфея. Беседы по истории западной литературы. М : РГТУ, 2007. 618 с.
8. Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков: Самосознание эпохи и музыкальная практика. М. : Моск. гос. консерватория, 1996. 192 с.
9. Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков. М. : «Композитор», 2010. Часть ІІ. Музыкальный язык и принципы музыкальной композиции. 224 с.
10. Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков. М. : «Композитор», 2010. Часть ІІІ. Поэтика и стилистика. 376 с.
11. Котляр Г. Латинський реквієм у європейському культурному процесі. Харків: Вісник ХДАДМ, 2011. С. 189–192.
12. Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. М. : Музыка, 1994. 320 с.
13. Лотман Ю.М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб. : Академический проект, 2002. С. 314–321.
14. Михайлов А. Поэтика барокко: завершение риторической эпохи. Електронний ресурс. URL : http://ns2.philol.msu.ru/~forlit/Pages/Biblioteka_Mikhailov_Baroque.htm (дата звернення 14.08.2022)
15. Холопов Ю. Григорианский хорал. Учебное пособие. Москва : Музыка, 2008. 67 с.
16. Чигарёва Е. И. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени: Художественная индивидуальность. Семантика. М. : URSS, 2019. 280 с.
17. Чинаев В.П. Искусство ограничения – искусство безграничного: смена культурных парадигм в зеркале современной отечественной мысли (часть первая) // От барокко к романтизму. Музыкальные эпохи и стили: эстетика, поэтика, исполнительская интерпретация. М. : Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2011. Вып. 1. 348 с.
18. Эйнштейн А. Моцарт. Личность. Творчество. М. : Музыка, 1977. 454 с.
19. Cope, Lindsey Lanee The Power of Three in Dan Forrest’s Requiem for he Living. University of Tennessee, 2015. 81 р.
Опубліковано
2022-12-30
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ