МУЗИЧНО-СЕМАНТИЧНІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ПОНЯТТЯМИ «НОВА ПРОСТОТА» ТА «ВИНАХІД ТРАДИЦІЇ» В ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ ПОЧАТКУ ХХІ СТ.

  • Evgen Viktorovych Yeremenko Національна музична академія України імені П. І. Чайковського https://orcid.org/0000-0002-0399-769X
Ключові слова: нова простота, винахід традиції, музичний метамодерн, «Симург»-квінтет, «Bucha. Lacrimosa», «Lacrimosa or 13 Magic Songs»

Анотація

Мета роботи – виявити музично-семантичні зв’язки між поняттями «нова простота» та «винахід традиції» в творчості українських композиторів ХХІ століття на прикладі окремих творів Вікторії Польової та Максима Шалигіна. Методологія дослідження спирається на системно-аналітичний та компаративний методи, ґрунтується на поєднанні засад культурологічного, семантичного та музикознавчого аналізу, які дають змогу більш глибоко розглянути новітні стратегії в українській музичній творчості. Наукова новизна – на матеріалі окремих творів Вікторії Польової та Максима Шалигіна виявлено музично-семантичні зв’язки між поняттями «нова простота» та «винахід традиції» у контексті новітніх стратегій музичного метамодерну. Висновки. Проаналізовано феномен «нової простоти» як «винаходу традиції» у музичному метамодерні. На матеріалі обраних творів Вікторії Польової та Максима Шалигіна з’ясовано, що композитори належать до нової генерації митців як «планетарних особистостей» (за О. Самойленко). Підкреслено, що в творах В. Польової створюється нова метамодерна чуттєвість сучасності, авторка використовує запозичення музичних мовних прийомів минулого, використання їх кодів у сучасному музичному дискурсі. На матеріалі «Симург»-квінтету виявлено важливі риси творчості композиторки: медитативність, споглядальність, позаконфліктність, поліфонічність (або діалог) різних інтонаційних потоків, нове відчуття часу, подорожування у трансцендентний світ, спрямованість до діалогу розрахованого на більш глобальне розуміння, метамодерна ностальгія. «Bucha. Lacrimosa» для соло скрипки та оркестру (2022) – новий етап в творчості В. Польової. Композиторка звертається до над-персональної образно-смислової сфери, пов’язаної з глобальними екзистенційними та онтологічними питаннями. Проведено паралелі з циклом М. Шалигіна «Lacrimosa or 13 Magic Songs» (2017), з’ясовано, що ці творчі доробки несуть різний духовний, екзистенційний досвід. Визначено новаторський підхід композиторів до жанру Lacrimosa, де скрипка замінює людський голос – як молитва, пташиний спів, у М. Шалигіна як злісне виття, у В. Польової – перехід у інобуття.

Посилання

1. Алхимия музыки Виктории Полевой. Kyiv Daily, 12 января, 2022. Електронний ресурс. URL: https://kyivdaily.com.ua/simurg/(дата звернення 20.01.2022).
2. Берио Лючано. Фрагменты из интервью и статей. ХХ век. Зарубежная музыка: Очерки и документы. М. : Государственный институт искусствознания Музыка, 1995. Вып. 2. 127 с.
3. Личковах В. Універсалізм і регіоніка в сучасній етнокультурології. Культурологічна думка. К. : Інститут культурології Академії мистецтв України, 2010. №2. С. 48–53.
4. Лунина А. Композитор в зеркале современности. В 2-х томах. Том 1. Киев: ДУХ І ЛІТЕРА. 2015. 504 с.
5. Найдюк О. В. Польова. Попіл Бучі стукає у моє серце. Електронний ресурс. URL: https://kyivdaily.com.ua/buchalacrimosa/?fbclid=IwAR0SKkPpX-hLKQNL8JJvKhonSYlKtHyF9x0lwYWOUCv1pgzz5CeL-u_kmiE (дата звернення 12.09.2022).
6. Овсяннікова-Трель О.А. «Нова простота» як системний жанрово-стильовий феномен в сучасному музичному мистецтві : монографія. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. 448 с.
7. Прокофьев С.С. Автобиография. Москва: Музыка, 1981. 354 с.
8. Савчук І. Б. Камерна музика 1920_х в Україні: Спроба філософського осмислення. К. : Фенікс, 2012. 156 с.
9. Самойленко О. Музикологія в мультидисциплінарному середовищі сучасної гуманітарної науки та освіти: ноологічне ессе. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. 522 р.
10. Хобсбаум, Эрик. Разломанное время. Культура и общество в двадцатом веке. Москва : Издательство ACT : CORPUS, 2017. 384 с.
11. Хрущёва Н. Метамодерн в музыке и вокруг неё. М.: Группа Компаний «РИПОЛ класик», 2020. 303 с.
12. Юханнисон К. История меланхолии. О страхе, скуке и чувствительности в прежние времена и тепер. М. : НЛО, 2018. 320 с.
13. Anderson, B. (2006). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London – New York, Verso. 256 р.
14. Timotheus Vermeulen, Robin van den Akker. Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2010. Vol. 2. Р. 1–14.
15. The Invention of tradition / edited by Eric Hobsbawm and Terence Ranger. Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 1983. 320 р.
Опубліковано
2022-12-30
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА