ОДЕСЬКА ДОМРОВА ШКОЛА: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ

  • Liliana Volodymyrivna Babich Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0000-0002-7972-7901
Ключові слова: домра, домрове виконавство, одеська домрова школа, виконавська майстерність, музика для домри, оригінальний домровий репертуар

Анотація

Мета роботи. У статті досліджуються особливості одеської домрової школи, в контексті загальних і відмінних ознак через характеристику творчості її персоналій. Методологія дослідження складає сукупність естетико-культурологічного, історичного, музикознавчого аналітичного методів, а також системного, міждисциплінарного та виконавського підходів, які утворюють єдину методологічну основу. Наукова новизна статті постає у виявленні виконавських інтерпретативних та інструментально-технологічних принципів одеської домрової школи, а також її значення у діяльності українського домрового мистецтва. Висновки. Становлення професійної освіти у сфері народно-інструментального виконавства було підготовлено наявною практикою. Фундаторами професійного домрового виконавства у Одеській школі слід вважати В. Базилевич, В. Єфремова, В. Касьянова, Д. Орлову. Слід відзначити, що домристи Одеської школи усіх поколінь мають енциклопедичну професійну базу – крім сольної домрової та ансамблевої практики, є також диригентами, майстрами інструментовки й аранжування. Така універсальність накладає відбиток на шляхи розвитку й методологічні засади одеської домрової школи в аспекті її концептуально-артистичних обріїв. До характерних рис одеської домрової школи слід віднести підкреслений артистизм виконання у поєднанні з тонким відчуттям стильових засад музики, постійне ініціювання створення оригінального репертуару для домри за рахунок творчості креативних одеських композиторів (І. Ботвінов, В. Власов, Ю. Гомельська, В. Дикусаров, О. Польовий та ін.) і написання власних творів (О. Олійник), аранжування й виконавського редагування, перекладення скрипкової літератури (у тому числі, «недомрової» – напр., К. Дебюссі, з вимогами необхідної стилістичної специфічно-домрової якості звукообразних кантиленних та віртуозних характеристик), зокрема, найсучаснішої (П. Васкс, Є. Подгайц та ін.), а також такий важливий для функціонування школи напрям, як методично-науковий доробок, узагальнюючий її практичні виконавсько-педагогічні надбання.

Посилання

1. Білоусова С.В. Донецька школа домрового виконавства: етапи розвитку, методологічні засади, регіональна складова репертуару: дис. … канд. мист.: 17.00.03 / Нац. муз. акад. Україні імені П.І. Чайковського. Київ, 2021. 221 с.
2. Кольц І.П. Миколаївська домрова школа в контексті становлення професійного народно-інструментального мистецтва півдня України XX–XXI століття: дис. … докт. філос.: 025 / Нац. акад. кер. кадрів культ. і мист. Київ, 2021. 203 с.
3. Костенко Н. Харківська домрова школа в контексті музично-виконавської культури України: автореф. дис. … канд. мист.: 17.00.03 / ХНУМ ім. І. П. Котляревського. Харків, 2009. 18 с.
4. Литвинець Т.А. Сучасне домрове виконавство: аспекти вдосконалення професійної майстерності: дис. … канд. мист. : 17.00.03 / Львів. нац. муз. акад. імені М.В. Лисенка. Львів, 2013. 161 с.
5. Лонг М. Французская школа фортепиано. Выдающиеся пианисты-педагоги о фортепианном искусстве; вст. статья, сост., общ. ред. С.М. Хентовой. М. – Л.: Музыка, 1966. С. 208–235.
6. Малинковская А.В. Исполнительско-педагогическая школа как явление музыкальной культуры и образования. URL: file:///C:/Users/X/Downloads/ispolnitelsko-pedagogicheskaya-shkola-kakyavlenie-muzykalnoy-kultury-i-obrazovaniya.pdf (дата звернення 15.03.2022)
7. Олійник О.Л. Риторичнi засади композиторської та виконавської творчості для домри: дис. … канд. мист. 17.00.03 / Львів. нац. муз. акад. імені М.В. Лисенка. Львів, 2016. 205 с.
8. Турчинский Б. «Чтобы помнили». Посвящается чудесному человеку, прекрасному музыканту и педагогу Вере Петровне Базилевич. URL: http://www.partita.ru/articles/basilevich.shtml (дата звернення 05.11.2021).
9. Черноіваненко А.Д. Академічне музично-інструментальне мистецтво як предмет музикознавчої системології: монографія. Одеса: Гельветика, 2021. 704 с.
10. Шеремет В. В. Стан і тенденції розвитку академічного народно-інструментального мистецтва північного Причорномор’я (на прикладі діяльності Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової). Культура України. 2018. Вип. 61. С. 242–251.
Опубліковано
2022-12-30
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА