ФЕНОМЕН ТРІО ТРЬОХ ОПЕРНИХ ТЕНОРІВ: ПРОПОСОГРАФІЧНИЙ ПІДХІД

  • Zhichao Li Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0008-3145-5004
Ключові слова: пропосографія, пропосографічний підхід, колективна біографія, тріо трьох оперних тенорів, співак-актор

Анотація

Мета роботи – розглянути явище тріо трьох оперних тенорів – Хосе Каррераса, Пласідо Домінго та Лучано Паваротті; створити та узагальнити їх колективну біографію. В методології дослідження поєднуються пропосографічний підхід, текстологічний та джерелознавчий методи. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві досліджується феномен тріо трьох оперних тенорів. Вперше по відношенню до цього явища використовується пропосографічний підхід. Висновки. Тріо трьох тенорів, тобто трьох класичних оперних співаків – Пласідо Домінго, Хосе Каррераса і Лучано Паваротті – виступало на різних світових майданчиках майже 13 років, але їх «спільна» біографія охоплює всі творчі та життєві події кожного з них, хронологічно починаючи від року народження самого старшого співака – Паваротті і продовжуючись по теперішній час, вже після його смерті. Колективна біографія трьох тенорів дозволяє, перед усім, створити уяву про класичного (західноєвропейського) оперного співака другої половини ХХ–ХХI століття – професіонала високого класу, який виконує практично весь теноровий репертуар – не тільки оперні партії, але й народні та естрадні пісні. Це також харизматична особа, улюбленець публіки, людина, яка апріорі досягла успіху. Тенори досліджуваного тріо – це центральні фігури музичного шоу, співаки-актори, в певним сенсі – поп-співаки (А. Лара), що, як в опері, втілюють на концертній сцені справжню взаємодію різнорідних елементів у явищі цілого. Вони поєднують в собі сценічне та вокальне мистецтво, та наголошують на взаємодії з якомога більшою аудиторією. При цьому сценічний образ, який створює оперний співак на концертному виступі, має бути не менш достовірним і глибоким, ніж образ, втілений ним в оперному спектаклі. Виступи трьох тенорів на Чемпіонаті світу з футболу спонукані кількома причинами, але, передусім, пов’язані з можливістю зустрітися на концерті зі слухацькою аудиторією в такій кількості, про яку може тільки мріяти співак, що виходить на оперну сцену. Згодом ідею виступу перед багатотисячним натовпом під відкритим небом багаторазово реалізував в своїх сольних концертах Лучано Паваротті. Інтерес публіки до класичної музики у сумісному або окремому концертному виконанні Каррераса, Домінго та Паваротті десятиліттями (більш, ніж півстоліття) залишається незмінно високим: «Більшість сучасної аудиторії, як і раніше, має (сьогодні – прим. Л. Ч.) потяг до чудових музичних шедеврів, які я маю честь виконувати», – зауважує Хосе Каррерас [2].

Посилання

1. Іваницька Я. Вікторія Лук’янець: сходження на оперний Олімп (співпраця з Лучано Паваротті, Пласідо Домінго, Хосе Каррерасом). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музичне мистецтво, 6 (1). С. 89–99.
2. Карабликов А. Мое жизненное кредо – свобода. Интервью с Хосе Каррерасом. URL: https://www.belta.by/interview/view/moezhiznennoe-kredo-svoboda-6557/
3. Паваротті Л., Райт В. Мій світ. Автобіографія. URL: https://libking.ru/books/nonf-/nonf-biography/377661-luchanopavarotti-moy-mir.html#book3
4. Парин А. Пласидо Доминго – мастер пения (Портрет). А. Парин. О пении, об опере, о славе: Интервью, портреты, рецензии. М.: Аграф, 2003. С. 107–115.
5. Таран Л. Провідні тенденції світової історіографії в ХХ ст. та проблеми кризи сучасної української історичної науки. Укр. істор. журн. 1999. № 1. С. 85–91.
6. Томазов В. Пропосографія. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Prosopohrafiia
7. Чишко В. Біографічна традиція та наукова біографія в історії і сучасності України. К.: МП «БМТ», 1996. 240 с.
8. Carreras J. Singing from the Soul. An Authobiography. London: Souvenir Press, 1994. 224 p.
9. Lavin Ch. Three tenors. Chicago Tribune. Published: Dec 10, 2000. URL: https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-2000-12-10-0012100429-story.html
10. Merton R. K. Science, Technology & Society in Seventeenth Century England. Humanities Press, 1978. 279 p.
11. Najpiękniejszy głos XX wieku. Encyklopedia teatru Polskiego. URL: https://encyklopediateatru.pl/artykuly/43711/najpiekniejszy-glosxx-wieku
12. Pavarotti. Film. Dir. by Ron Howard. 2019.
13. Placido Domingo. Офіційний сайт. URL: https://www.placidodomingo.com/
14. Sweeting A. A crisp tenor. The Guardian (U.K.), 14th August 1998. URL: https://web.archive.org/web/20051110031931/http://www.tenorissimo.com/domingo/Articles/tg081498.htm
Опубліковано
2023-12-12
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА