МИТЦІ НА ОКОЛИЦЯХ НЕАПОЛЯ ТА НА «МЕРТВОМУ ОЗЕРІ» В ІТАЛІЇ: ДОСВІД МАНДРІВНИКІВ XIX СТОЛІТТЯ

Ключові слова: подорож, митці, романтизм, мандрівник, ландшафт.

Анотація

Мета статті: розглянути мандри європейських митців Італією в умовах конкретного простору часу як потужний фактор культуротворення. Дослідження спирається на історико-методологічний підхід. Наукова новизна полягає в тому, що вперше мандри митців на Півдні Італії системно розглядаються як предмет їх світосприйняття та важливий стимул творчості. Висновки. Розглянуто подорожі митців та мандрівників-аматорів, здійснені у XIX – першій половині XX ст. (Г. Доніцетті, Стендаль, Ф. Ліст, М. Глінка, А. Міцкевич, Д. Валарді, Ф. Гандіні, М. Твен, Г. Мортон, М. Деш) передмістями Неаполя та його віддаленими околицями, розташованими на північний захід від міста – Поццуолі, Позілліпо, Байя, Флегрейські поля, озера Аньяно та Аверно, тощо. Досліджені можливі впливи вражень митців-мандрівників, отриманих від природного та культурного ландшафту південної Італії, на музичну та літературну творчість, а також на образотворче мистецтво. Підтверджено, що вибір прогулянок околицями європейського міста для корисного та приємного проведення часу у мандрах є цілком закономірним для митців від глибокої старовини до часів романтизму і до нашої сучасності (12 пісень вокального циклу «Літні ночі в Позиліпо» – «Nuits d'été à Pausillipe» Гаетано Доніцетті, транскрипція на теми з цього твору під заголовком «Італійські вечори. Літні ночі у Позиліпо» Ф.Ліста, творчість художників – майстрів «школи Позілліпо» в Неаполі, «Прогулянки» Ф. Пуленка, тощо). Причому дією, що передувала цим променадам, нерідко міг бути огляд передмістя з висоти, з самого Неаполя – адже тутешній ландшафт надавав для споглядання панорами найсприятливіші можливості. Навіть страхітливі почуття, які виникали під час відвідин славнозвісної та овіяної похмурими легендами Собачої печери поблизу Неаполя, ставали потрясінням, що могло стимулювати творчу активність.

Посилання

1. Анненков П.В. Письма из-за границы. Анненков П.В. Парижские письма. Серия "Литературные памятники». М.: Наука, 1983.
2. Байи. Энциклопедический словарь / Под ред. И. Е. Андреевского, К. К. Арсеньева, Ф. Ф. Петрушевского; Изд. Ф. А. Брокгауз [Лейпциг], И. А. Ефрон [Санкт-Петербург]. СПб.: Семеновская Типо-Литография И. А. Ефрона. Т. IIa (1891): Ауто-Банки, с. 715.
3. Глинка М.И. Записки. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. Т. I / Подг. А.С.Ляпунова. М: Музыка, 1977. С. 211–350.
4. Глинка М.И. Письмо С. Шевыреву 22 ноября 1831 года. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. Т. IIА / Подг. А.С.Ляпунова и А.С. Розанов. М: Музыка, 1975. С. 38–39.
5. Глинка М.И. Советы В.П. Энгельгардту. Царское село, июль 1854 г. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. М.: Музыка, 1977. С. 215–216.
6. Мортон, Генри. От Рима до Сицилии. Прогулки по Южной Италии. М.: Эксмо, 2008. 512 с.
7. Муратов П.П. Образы Италии. М.: ТЕРРА; Республика, 1999. 592 с.
8. Стендаль. Собрание сочинений в 15 томах. Т. 9. Рим, Неаполь и Флоренция. М.: Правда, 1959. 404 с.
9. Твен, Марк. Простаки за границей, или Путь новых паломников. М.: Альпина нон-фикшн, 2012. 582 с.
10. Тимченко-Быхун И.А. Фортепианные парафразы М.И. Глинки: стилевые процессы в контексте межнациональных взаимодействий. Дис...канд. мистецтвознавства. К.: НМАУ ім. П.І. Чайковського. 2007.
11. Baiae / Encyclopædia Britannica, Ninth Edition, Vol.III. 1878. https://en.wikisource.org/wiki/Encyclop%C3%A6dia_Britannica,_Ninth_Edition/Bai%C3%A6 .
12. Baiae / Encyclopædia Britannica. Vol. 3. 1911. /https://en.wikisource.org/wiki/1911_Encyclop%C3%A6dia_Britannica/Baiae.
13. Baiae, historic site, Italy / Encyclopædia Britannica https://www.britannica.com/place/Baiae.
14. Dash. Mike. The Unsolved Mystery of the Tunnels at Baiae. Did ancient priests fool visitors to a sulfurous subterranean stream that they had crossed the River Styx and entered Hades? // smithsonianmag.com October 1, 2012 /URL: https://www.smithsonianmag.com/history/theunsolved-mystery-of-the-tunnels-at-baiae-56267963/.
15. Handbook to the Mediterranean : Its Cities, Coasts, and Islands : for the Use of General Travellers and Yachtsmen. Part 2. London: J. Murray, 1892. https://books.google.com.ua/books/about/Handbook_to_the_Mediterranean_Its_Cities.html?id=4VI4AAAAMAAJ&redir_esc=y
16. Pistolesi, Erasmo. Guida metodica di Napoli e suoi contorni per vedere con nuovo metodo la città: adorno di pianta e vedute litografate ; volume unico. Napoli: G. Vara, 1845. 708 p.
17. The Legacy of Antiquity: New Perspectives in the Reception of the Classical World / Edited by Lenia Kounen. Part I: Perceptions of Antiquity through the Ages. Chapter One. The Crypta Neapolitana: Perception of a Roman Tunnel throughout. History Stefano D'Ovidio, p. 8–29. https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-4438-5249-4-sample.pdf
18. Vallardi, Giuseppe. Itinerario d'Italia o sia descrizione di CXXXVI viaggi per le strade piu freqentate sir per posta che altrimenti alle principali citta d'Italia. Milano: Presso Pietro e Giuseppe Vallardi, 1832. 356 p.
Опубліковано
2023-11-29
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА