Прояв традицій православної культури в оперній творчості Р. Щедріна початку ХХІ століття.

The manifestation of the traditions of Orthodox culture in the opera of R. Shchedrin at the beginning of the 21st century.

  • Ecatherina Nemchenko Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: Ключові слова: опера, православна культура, стиль, лейттематизм, богослужбові тексти, алюзії, оркестрові репліки, хорові сцени.

Анотація

Мета. У статті розглядаються дві останні опери Родіона Щедріна в їх зв'язку з виявленням домінуючих тенденцій православної культури. Виявляються стильові параметри і стилістичні прийоми, характерні для оперної творчості Р. Щедріна, визначаються особливості музичної мови композитора. Методологія дослідження полягає в застосуванні історичного, музикознавчого аналітичного і виконавського підходів. Зазначений методологічний напрям дозволяє розкрити і систематизувати провідні тенденції в розвитку оперного жанру початку ХХІ століття на прикладі опер «Лівша» і «Різдвяна казка» Р. Щедріна. Наукова новизна визначається розширенням уявлень про можливості оперного жанру, його актуальності та затребуваності в сучасній композиторській творчості на прикладі опер Р. Щедріна, написаних ним з 2013 по 2015 роки. Висновки. Звернення до сучасної оперної творчості, до її яскравих, нових і самобутніх зразків підтверджує актуальність, життєздатність оперного жанру, яке посилюється постійно зростаючим інтересом з боку композиторської творчості. Дана тенденція дає можливість осмислити особливості національної ідентичності, безпосередньо пов'язаної з провідними установками православної культури.
Ключові слова: опера, православна культура, стиль, лейттематизм, богослужбові тексти, алюзії, оркестрові репліки, хорові сцени.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Немченко Катерина Вікторівна
здобувач кафедри історії музики та музичної етнографії Одеської національної академії ім. А.В. Нежданової викладач сольного співу.

Посилання

1. Bulgakova, S.N (2016). The evolution of the form of mass and the development of genres of spiritual music from the early Middle Ages to the twentieth century. Chelyabinsk: ChKIG [in Russian].
2. Yershova, T. [june 24, 2013] Music is always waiting for a new genius. Rodion Shchedrin on "Lefty", the fate of young composers, critics and the Mariinsky. Retrieved from: https://lenta.ru/articles/2013/06/24/schedrin/ [in Russian].
3. Ivanov, A.M. (2014). Chorus as a means of embodiment of sacral content and a symbol of the Orthodox faith in the work of Rodion Shchedrin. Observatoriya kultury, 5, 51-57 [in Russian].
4. Komarnitskaya, O.V. (2011). Russian opera XІX - the beginning of XXI centuries. Problems of the genre, dramaturgy, composition. Doctor`s arts. Moscow: MGK them. P.I. Tchaikovsky [in Russian].
5. Muravyeva, I. (12/28/2015). April will come in the New Year. Russian newspaper. Federal issue no. 6866 (295) [in Russian].
6. Potapova, N. (January 4, 2016). Tale of faith in good. «Christmas Tale» by Rodion Shchedrin at the Mariinsky Theater. OperaNews [in Russian].
7. Prokhorova, I. (1989). Rodion Shchedrin. The beginning of the way. M.: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
8. Renanskiy, D. (July 4th, 2013). Lefty picked up the instruments. The newspaper Kommersant, p.11 [in Russian].
9. Sinelnikova, O.V. (2012). Rodion Shchedrin: polystylistics and author's style… Muzykalnaya akademiya, 4, 1-6 [in Russian].
10. Sinelnikova, O.V. (2013). Creativity of Rodion Shchedrin in the artistic context of the era: the constants and metamorphoses of style. Doctor`s arts. Moscow: MGK them. P.I. Tchaikovsky [in Russian].
11. TV channel Russia K. Culture News (December 28, 2015). Rodion Shchedrin presented in Mariinsky opera-extravaganza «Christmas tale». Retrieved from: https://tvkultura.ru/article/show/article_id/146503/ [in Russian].
12. Kholopova, V. (2000). «Path in the center». Composer Rodion Shchedrin. M.: Kompozitor [in Russian].
13. Tsilikin, D. (July 29, 2013). Lefty in the Mariinsky Theater: About what sings the flea. The newspaper Vedomosti, p.22 [in Russian].
14. Schtschedrin, R. (2013). Levsha (The Left-Hander) The Tale of the Cross-eyed Left-Hander from Tula. Opera in 2 acts. Libretto by the composer after the story by Nikolai Leskov. Mainz: Schott Music [in Germany].
15. Schtschedrin, R. (2015). A Christmas Tale. Opera-extravaganza in 2 acts. Libretto by the composer after the fairy tale by Božena Nemtsova in the translation by Nikolai Leskow and Russian folk tales. Mainz: Schott Music [in Germany].
Опубліковано
2016-11-30
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ