Національно-стильова ідентифікація вірменської опери на прикладі опери А. Тиграняна «Ануш».
National and style identification of the Armenian opera on the example of A.Tigranyans opera «Anush».
Анотація
Метою статті є виявлення принципів творчого мислення, характерних для національного вірменського стилю в опері А. Тигранян «Ануш». Методологія статті полягає в джерелознавчому, аналітичному і стильовому підходах. Наукова новизна полягає в застосуванні стильового підходу до малодослідженою в сучасній науковій літературі опері А.Тіграняна «Ануш». Висновки. Опера А. Тигранян «Ануш» є яскравим зразком прояви національного стилю в музиці. Її інтонаційна основа базується на типових для народної вірменської музики мелодичних оборотах, жанрах і пісенних формах. При цьому композитор не вдається до запозичення фольклорного матеріалу, а навпаки, глибоко перейнявшись їм, відтворює власні авторські зразки. Сюжет і драматургія опери зачіпають близькі для вірменського побуту, історично достовірні проблеми. Завдяки цьому жанр опери «Ануш» можна визначити реалістичну музичну драму. З іншого боку, інтонаційна складова музичного матеріалу дозволяють її позначити як жанрово-побутову оперу. Завершальну роль у формуванні національного стилю даної опери зіграли історичні обставини, в яких вона була створена.
Ключові слова: національний стиль, вірменська опера, вірменський стиль, А. Тигранян, опера «Ануш».
Посилання
2. Arutyunyan, N. (2013). "Anush": without pathos and gilding. Retrieved from: http://orer.eu/ru/russian-ануш-без-пафоса-и-позолоты/ [in Russian].
3. Van Te (2008). The phenomenon of national style in the context of the musical poetics of the opera. Candidate’s thesis. Odessa [in Russian].
4. Zurabyan, J. (1985). National originality of themes in the Armenian symphonic music of the first post-war years. Candidate’sthesis. Yerevan. [in Russian].
5. Lobanova, M. (1990). Music style and genre: History and modernity. Moscow. Sovetskiy kompozitor [in Russian].
6. Mikhailov, M. (1981). Style in music. Leningrad : Muzyika [in Russian].
7. Nazaikinsky, E. (2003). Style and genre in music. Moscow. Vlados. [in Russian].
8. Samoylenko, A. (2004). Style as a musical-cultural category in the light of the theory of M. Bakhtin. Stil muzichnoYi tvorchostI: estetika, teorIya, vikonavstvo: zb. st. Naukoviy visnyk Natssonalnoys muzichnoyi akademsysi im. P.I. Chaykovskogo, vol. 37, 3-12 [in Russian].
9. Skrebkov, S. (1973). Artistic principles of musical styles. Moscow: Muzika [in Russian].
10. Tigranov. G. (1956). The Armenian Musical Theater. Yerevan [in Russian].
11. Tyshko, S. (1993)/ The problem of national style in the Russian opera. Kiev: Muzinform [in Russian].
12. Ustyugova, N. (2003). Style and Culture: Experience in Building a General Theory of Style. St. Petersburg: Publishing house S.-Petersburg. University [in Russian].
13. Shaverdyan. A.(1959). Essays on the history of Armenian music of the XІX-XX centuries. Pre-Soviet period. Moscow: Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].