Фідеїстична семантика в оперній творчості М. А. Римського-Корсакова.
Fideistic semantics in N.A. Rimsky-Korsakov’s opera creativity
Анотація
Мета статті визначається як доказ важливості фідеїстичної семантики і теми дива в жанровій природі оперного творчості і змісті оперного твору. Методологія роботи поєднує естетичний, культурологічний і музикознавчий методичні аспекти, дозволяє виділяти семантичний підхід як інтегруючий. Наукова новизна дослідження полягає в виявленні іманентних чинників оперної семантики у творчості М. Римського Корсакова як обумовлених явищами віри і чуда, об'єднаних на основі образів надприродного. Висновки роботи дозволяють стверджувати, що тема дива стає опорною і магістральною в оперній творчості Римського-Корсакова, визначає трактування ним не тільки сюжетних передумов, ліричних образів, але і засобів музичної виразовості, музичної мови оперного твору – музичної фідеїстичної символіки.
Ключові слова: фідеїстична семантика, тема дива, лірична образна сфера, оперна поетика, оперна творчість М. Римського-Корсакова, авторська музична риторика, музична фідеїстична символіка.
Посилання
2. Averintsev, S. (1999). Vera // SS Averintsev. Sofiya-the Logos. Dictionary. K.: Spirit i Litera. P. 51–52 [in Russian].
3. Gosenpud, A. (1971). Rimsky-Korsakov in his work on the operatic libretto. Notebooks of Rimsky-Korsakov // A. Gozenpud. Selected works. M.-L.: Soviet composer. P. 128–239 [in Russian].
4. Cantor, V. (1978). Russian aesthetics of the second half of the XIX century and social struggle. Moscow: Art [in Russian].
5. Likhachev, D. (1979). Poetics of Old Russian Literature. The third edition. Moscow: Nauka [in Russian].
6. Mechkovskaya, N. (1998). Language and religion: A manual for students of humanitarian universities. Moscow: Agency "FAIR" [in Russian].
7. Tsukkerman, V. (1975). Musical and theoretical studies. Issue 2. About the musical speech of Rimsky-Korsakov. Moscow: Soviet composer [in Russian].