Явище інтерпретації у дзеркалі музикознавчого дискурсу
The interpretation phenomenon in a mirror of a musicological discourse.
Анотація
Мета статті – розкрити зміст та значення музикознавчого внеску до теорії інтерпретації як міждисциплінарної галузі гуманітарного знання, виявити взаємозумовленість текстології та інтерпретології, довести актуальність та проблемну широту особистісно-стильового підходу до явища виконавської інтерпретації. Методологія роботи дозволяє поєднувати філософсько-герменевтичний, текстологічний та музикознавчий ракурси дослідження, виокремлювати музично-виконавський бік інтерпретологічної проблематики. Наукова новизна статті зумовлена розкриттям специфічних музикознавчих сторін проблеми інтерпретації в її сучасному теоретичному стані, методичного значення музично-виконавського стильового вивчення процесу інтерпретації як засадничого у створенні художньо-виразової системи музики на різних стадіях історичного існування та структурно-семантичних рівнях. Висновки. Доводиться, що феномен інтерпретації має особливо рельєфне та цілісне вираження в музичному мистецтві завдяки його переважаючій виконавській природі та усно-семіотичним засобам діяння. Розкривається значення музичної інтерпретації як глибинно-психологічного процесу, який скерований до активізації та експлікації позитивних естетичних чинників людської свідомості, задіює архетипові чуттєві стани, що забезпечують креативні стильові можливості процесу розуміння в його широкому життєтворчому та специфічному музично-виразовому призначенні.
Ключові слова: інтерпретація, музикознавча інтерпретологія, розуміння, музичне мистецтво, музично-виконавська інтерпретація, особистісно-стильовий підхід, усно-семіотичні музичні засоби.
Посилання
2. Gurenko, E. (1982) Problems of artistic interpretation (Philosophical analysis). Novosibirsk: Science [in Russian].
3. Demyankov, V. (1989). Interpretation, understanding and linguistic aspects of their computer simulation. Moscow: Izd-vo Mosk. University [in Russian].
4. Zelenina, N. (2004). Pidtekstom muzichnogo tvoru: formvaniya i funcionovannya. Extended abstract of candidate’s thesis. K. [in Russian].
5. Korykhalova, N. (1979). Interpretation of music: Theoretical problems of musical performance and critical analysis of their development in modern bourgeois aesthetics. M.: Music [in Russian].
6. Malinkovskaya, A. (1990). Piano-performing intonation: Problems of artistic intonation on pianoforte and analysis of their developments in the methodical-theoretical literature of the XVІ-XX centuries: [essays]. M .: Music [in Russian].
7. Mikhailov, M. (1976) To the problem of style analysis // Modern questions of musicology: [Sat. articles]. Moscow: Sov. composer, P. 115–123 [in Russian].
8. Moskalenko, V. (1994) The creative aspect of musical interpretation. – K.: Muz. Ukraine [in Russian].
9. Moskalenko, V. (2008) Analysis in the Context of Musical Interpretation // Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P.I. Tchaikovsky: [scientific journal]. No. 1. K.: NMAU P. 106–112 [in Ukrainian]..
10. Polusmiak, O. (2007). Two directions in pianism: to the question of the influence of the musician-performer on the listener // Art-sculptures: [kop. sciences works]. K.: Millennium, Vip.12. P. 56-61 [in Ukrainian].