Актуальні музикознавчі підходи до явища музичної риторики.

Actual musicological approaches to the phenomenon of musical rhetoric.

  • Zhu Venfen Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової
Ключові слова: Ключові слова: загальна риторика, музична риторика, риторика форми, музично-риторична фігура, семіотична модель.

Анотація

Метою даної статті стає здійснення аналізу сутності риторики як багатогранного феномена та виявлення специфіки її розвитку на різних історико-культурних етапах, а також дослідження модифікації поглядів на музичну риторику. Методологія роботи спирається на історико-бібліографічний метод, залучаються системний, компаративний та аналітичний підходи. Наукова новизна роботи полягає: в розширенні уявлень про музичну риторику як про семіотико-культурологічну галузь наукових інтересів музикознавства; у вивченні логіки та причин змін наукового знання по відношенню до музичної риториці; в спробі узагальнень найбільш актуальних розробок проблем музичної риторики. Висновки. Встановлюється широта меж музичної риторики, різноманіття підходів до цього феномена, багатоаспектність його сприйняття та науково-дослідницької оцінки, також вказується на неузгодженість основних позицій музичної риторики. Звертається увага на те, що дослідження музичної риторики з точки зору теорії мови та музично-мовленнєвої діяльності, тобто з семіотичної позиції, в сучасний період набуває характеру стійкої тенденції, що постійно розвивається. Актуалізується розуміння музичної риторики як тієї, що вибудовує певну семіотичну модель музики, в якій за основу береться особлива образно-смислова одиниця – музично-риторична фігура – своєрідна композиційно-звукова ідіома.
Ключові слова: загальна риторика, музична риторика, риторика форми, музично-риторична фігура, семіотична модель.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Чжу Веньфен
асистент-стажист кафедри сольного співу Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової

Посилання

1. Averintsev S. (1981) Rhetoric as an approach to the generalization of reality. Poetics of Ancient Greek Literature. M.: Nauka, 15–46. [in Russian].
2. Aranovsky M. (1998) Musical text: structure and properties. M.: Compositor. [in Russian].
3. Gasparov M. (1986) Medieval Latin poetics in the system of medieval grammar and rhetoric. Problems of literary theory in Byzantium and the Latin Middle Ages. M.[in Russian].
4. Golubev V. (2008) Rhetoric. Minsk: TetraSystems. [in Russian].
5. Druzhinin S. (2002) The system of musical rhetoric in orchestral suites of I.S. Bach, G.F. Handel, G.F. Telemann: dis. ... cand. of art history: 17.00.02. / Ros. Academy of Music. Gnessins. Moscva. [in Russian].
6. Druskin Ya. (1999) About rhetorical receptions in music I.S. Bach. SPb., 1999. [in Russian].
7. Zakharova O. (1983) Rhetoric and Western European music XVII – the first half of the XVIII century. M.: Musica. [in Russian].
8. Kon Yu. (1996) «Sacred Canticle» («Canticum sacrum») of Stravinsky and rhetoric of form. Petrozavodsk. 16–. [in Russian].
9. Prisyazhnyuk D. (2004) Musical rhetoric and compositional practice of the twentieth century: dis. Cand. art studies: special. 17.00.02 / Nizhegorod. gos. conservatory of M.I. Glinka. Nizhnyi Novgorod. [in Russian].
10. Samoylenko A. (2002) Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of dialogue. Odessa: Astroprint. [in Russian].
11. Toporov V. (1998) Rhetoric. Linguistics: The Great Encyclopedic Dictionary / ch. ed. V.N. Yartseva. M.. [in Russian].
12. Kholopova V. (1994) Music as a form of art. Moscva: Naychno-tvorcheskii centr «Conservatoriа». [in Russian].
13. Kholopova V. (1979) About the prototypes of the functions of musical form. Problems of Musical Science . M. Vip. 4. 4–22. [in Russian].
14. Eco U. (2006) The missing structure. Introduction to Semiology. SPb.: Symposium. [in Russian].
Опубліковано
2016-11-30
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА