Особливості служби Преображення у східнослов’янській співочій православній традиції кінця XIV – першої половини XV століть у контексті зміни церковних уставів.

Features of the Transfiguration Worship in the east Slavic singing orthodox tradition in the late XIV — the first half of the XV centuries in the context of the church charter changing process

  • Kristina Diablova Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової.
Ключові слова: співочий цикл свята Преображення, Студійський устав, Єрусалимський устав, Стихирарь, стихира, поспівка, тайнозамкненні накреслення.

Анотація

Мета дослідження – на основі аналізу богослужбових та співочих рукописних джерел кінця XIV – першої половини XV століть виявити еволюційні процеси співочої частини православної служби Преображення у перехідний період зміни церковних уставів (Студійський/Єрусалимський). Методологія дослідження – опора на джерелознавчий метод з метою пошуку джерел вказаного періоду для уточнення датування кодексів, дослідження засобів їх вербальної та співочої фіксації; компаративне та текстологічне вивчення деяких піснеспівів свята Преображення, зафіксованих у східнослов’янських співочих рукописах. Наукова новизна полягає в тому, що вперше співочий цикл Преображення православної східнослов’янської традиції розглядається у контексті зміни Студійського уставу на Єрусалимський на основі комплексного аналізу музичної медієвістики. Висновки. Дослідження деяких східнослов’янських кодексів перехідного часу, знайдених автором роботи, показало: 1. відміну богослужбових уставів від співочих рукописів вказаного періоду; 2. наявність двох репрезентативних співочих джерел першої половини XV століття; 3. аналіз репертуарно-жанрових та текстологічних аспектів служби показав значні відмінності між ними, що дозволяє віднести їх до двох різних уставних традицій.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Дяблова Крістіна Олегівна, аспірантка кафедри історії музики та музичної етнографії ОНМА імені А.В. Нежданової.

Посилання

1. Brazhnikov M. (1972). Old Russian theory of music. On handwritten materials of XV–XVIII centuries. Leningrad: Muzyika [in Russian]. 2. Brazhnikov M. (1984). Litsa i thetas of znamenny singing. Leningrad: Muzyika [in Russian]. 3. Guseynova Z. (2010). Notation of znamenny singing XV century (by manuscripts of Cyrillo-Belozersky monastery). Drevnerusskoe pesnopenie. Puti vo vremeni, P. 67–77. Sankt-Peterburg: Iz-vo Politekhn. un-ta [in Russian]. 4. Kravchenko S. (1981). Thetas of znamenny singing (by material of singing book «Prazdniki». Candidate’s thesis. Leningrad [in Russian]. 5. Krasovitskaya M. (2007). Liturgics. Moskva: Pravoslavnyy Svyato-Tikhonovskiy Bogoslovskiy Institut [in Russian]. 6. PentkovskiyA. (2001). Liturgical reforms in the history of the Russian Church and their characteristics. Zhurnal Moskovskoy Patriarkhii, P. 72–80. Moskva: Moskovskaya patriarkhiya [in Russian]. 7. Pentkovskiy A. (2001). The Patriarch Alexy Studit's Typicon in Byzantium and Old Russia. Moskva: Moskovskaya patriarkhiya [in Russian]. 8. Skaballanovich M. (2004). Explanatory Typicon. Moskva:Sretenskiy monastyr [in Russian]. 9. Shangina, O. (2013). Chants of «Slava, i nyne» in the order of the Transfiguration. Sources. The text. Poetics (by material of russian notated manuscripts XII – XVIII centuries). Sankt-Peterburg [in Russian].
Опубліковано
2018-04-25
##submission.howToCite##
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ