Типологічні риси камерно-вокальної мініатюри у творчості сучасних українських композиторів
Typological features of the chamber-vocal miniature in the works of the modern Ukrainian composers
Анотація
Мета статті – визначити ті провідні риси трактування вокальної мініатюри та камерно-вокального циклу сучасними українськими композиторами, які стають сьогодні типологічними національно-стильовими ознаками даної жанрової галузі. Методологія роботи визначається історико-стильовим та текстологічним підходами, передбачає компаративні характеристики композиторського та виконавського параметрів жанрової семантики. Наукова новизна статті полягає у розкритті музично-символічного призначення жанрової форми камерно-вокальної мініатюри в процесі її перетворення на «вірш з музикою» в творчості сучасних українських композиторів.
Висновки. Провідними рисами трактування вокальної мініатюри та камерно-вокального циклу сучасними українськими композиторами є активізація взаємодії словесно-поетичного та музичного виразового планів, підсилення внутрішньої діалогічної організації; послідовне нарощування семантичного потенціалу музичної сторони; формування нових стилістичних засобів, прийомів фактурно-мелодичного розвитку у відповідності до специфічного змісту поетичного джерела, актуалізація національної української поезії, у тому числі сучасної; опора на структурно-семантичні ознаки «вірша з музикою» як найбільш відповідні до взаємодії двох авторських художніх свідомостей – поета та композитора.
Посилання
2. Vasina-Grossman, V. (1978). Music and poetic word / Intonation. Composition. M.: Music [in Russian].
3. Vasina-Grossman, V. (1972). Music and poetic word / Rhythmic. M.: Music [in Russian].
4. Gоrdiychuk, M. (1978). L. Dichko. K.: Muz.Ukraїna [in Russian].
5. Katz, B. (1983). “Become a music, a word!” L.: Sov. Composer [in Russian].
6. Maksimenko, V. (2003). K.F. Dankevich // Outstanding composers in Odessa. Odessa, P.117–124 [in Russian].