Концепція модусів творчої особистості у сучасних музикознавчих дослідженнях

The concept of creative personality modes in modern musicological research

  • Elena Khoroshavina Одеська національна музична академія імені А,В. Нежданової https://orcid.org/0000-0001-9792-0134
Ключові слова: творча особистість, модуси творчої особистості, життєвий хронос, креативність, авторський стиль.

Анотація

Метою даної статті є прагнення виявити теоретичні музикознавчі обґрунтування концепції творчої особистості. Методологія обумовлена єдністю таких методичних підходів, як музикознавчий аналітичний, біографічний, соціологічний, історично-культурологічний, семіологічний та герменевтичний. Наукова новизна визначається з одного боку виявленням головних теоретичних підстав концепції творчої особистості, з іншої – поглибленим вивченням дослідницьких позицій вітчизняних музикознавців Н. Савицької і И. Драч. Висновки. Серед музикознавчих робіт, присвячених вивченню феномена творчої особистості, особливої уваги заслуговують роботи І. С. Драч і Н.В. Савицької. Для розгляду феномена творчої особистості обидві дослідниці залучають категорію креативності, виділяючи в ній можливість відображення «вічних метаморфоз буття» (Н. Савицька) та прояв через неї первинних здатностей у людській свідомості (І. Драч). У зв'язку із цим, явище авторського стилю реалізується як втілення системи індивідуальних особистісних установок, що й стає можливістю й основою для багаторівневої організації творчої особистості. Спираючись на принцип цілісності, формування концепції модусу відбувається відповідно до уявлень про ієрархічність та виділення окремих рівнів й форм. Зазначимо, що фундаментом будь-якої модальності з'являється реалізований у музиці певний стан художньої індивідуальності (І. Драч). Загальна еволюція творчої особистості вибудовує у відповідності зі своїми особистісними установками плин хроносу, а різні вікові фази впливають на коло творчих інтересів особистості та є носіями й хранителями особистісної й культурної пам'яті (Н. Савицька).

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Хорошавина Елена Анатольевна, кандидат искусствоведения, и.о. доцента кафедры народных инструментов

Посилання

1. Adler, A. (2011) Practice and the theory of individual psychology. M.: Academic project [in Russian].
2. Gerasimova-Persidskaya, N. (1988) Authorship as a historical and stylistic problem. Musical work: essence, aspects of analysis. K: Muz Ukraine [in Russian].
3. Drach, I. (2004) Aspects of the manifestation of composer's individuality in contemporary culture (on the example of V. Gubarenko's creative work: Dissertation for the degree of Doctor of Art Studies: 17.00.03. K. [in Ukrainian].
4. Laroche, G. (1978). Giuseppe Verdi. Featured articles. L.: Music. Vol. 5. P. 185-187 [in Russian].
5. Nazaikinsky, E. (1982). Logic of musical composition. M.: Music [in Russian].
6. Savitska, N. (2010). Age aspects of composer liveliness: diss. for the sciences. degree doc. art studies: 17.00.03. Musical art. K. [in Ukrainian].
7. Stoletov, A. (2009) Ontology of artistic creation: diss. to acquire a scholar. degree doc. philosopher Sciences: 09.00.01 / Bashkir. state university. Ufa [in Russian].
8. Uznadze, D. (1966) Psychological Research. M.: Nauka [in Russian].
9. Fedotov, V. (1992) The doctrine of modus in the Western European rhythmic theory of the XIII century. Laudamus. M.: Composer [in Russian].
Опубліковано
2018-10-24
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА