Твори та виконавство М. Шимановської, І. Падеревського як бідермаєрівська стильова лінія у польській музиці

Works and performances of M. Shimanovskaya, I. Paderewski as a Biedermeier style line in Polish music

  • Natalia Chuprina Одеська нацаональна музична акдемія імені А.В.Нежданової https://orcid.org/0000-0002-1356-8397
Ключові слова: бідермаєр, польський бідермаєр, шляхетський бідермаєр, салонна культура, творчість та виконавство М. Шимановської, І. Падеревського.

Анотація

Метою роботи виступає проблема висвітлення специфіки польського бідермаєра на матеріалі виконавців і композиторів в одній особі – М. Шимановської та І. Падеревського. Методологічною основою є інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, Росії та у Польщі, в тому числі його проекції на виконавське мистецтво. Наукова новизна роботи визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки специфіку творчої і виконавської індивідуальності названих авторів, а й її співвіднесеність з феноменом польського бідермаєра. Висновки. У творах М. Шимановської, І. Падеревського виявляється деяка наскрізна стилістична нитка, що виділяється в ряду інших піаністичних накопичень, простежених в матеріалах представників різних національних шкіл. Це – послідовний «шопенізм», який об’єднує даних польських майстрів, аж до подання М. Шимановською передбачення відкриттів Ф. Шопена зі спрямованістю на салонний аристократизм вираження, що створює стилістичні посилання на шляхетський бідермаєр польської культури. При цьому творчість М. Шимановської явно демонструє класику бідермаєра, тоді як І. Падеревський зобразив особливого роду пограниччя бідермаєра і символізму, наочно заявляючи про взаємодію цього роду стильових ознак в межах національної традиції.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Чуприна Наталия Николаевна  кандидат искусствоведения, и.о. доцента кафедры общего и специализированного фортепиано Одесской национальной музыкальной академииим. А.В. Неждановой

Посилання

1. Biedermeier in private collections (1998). Pinakoteka. 4, 72–81 [in Russian].
2. Biedermeier (2001). Muzyikalnyiy slovar Grouva. Moscow: Praktika [in Russian].
3. Biedermeier (1986). Populyarnaya hudozhestvennaya entsiklopediya: Arhitektura. Zhivopis. Skulptura. Grafika. Dekorativnoe iskusstvo. 1, 667–676 [in Russian].
4. Biedermeier (1984). Sovetskiy entsiklopedicheskiy slovar. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
5. Biedermeier (2016). Retrieved from: http: // salon www. ru / article. plx?id = 3991 path = dict
6. «Bemylight» Celtic church in the Middle Ages (2017).Retrieved from:www. ForU.ru/slovo.4296.html
7. Gudman F. (1995). Magic symbols. Moscow: Zolotoy vek [in Russian].
8. Dillon M., Kershou Chedvik N. (2006). History of Celtic Kingdoms. Moscow: Veche [in Russian].
9. Zhmurkevich Z. (2005). Biedermeier in the contex to Slavic interrelationships of the XIX century. Problemi slov’yanoznavstva. 55, 126–133 [in Ukrainian].
10. Kassu Zh. (1999). Encyclopedia of Symbolism: Painting, Graphics and Sculpture. Literature. Music. Moscow: Respublika[in Russian].
11. Malinovskiy E. (1989). Biedermeier in Polish painting. O Prosveschenii I romantizme: sovetskie i polskie issledovaniya. Moscow: AN SSSR, Institut slavyanovedeniya i balkanistiki [in Russian].
12. Mariya Shimanovskaya (1962). Two Nocturnal for Piano. Moscow: Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].
13. Markova E. (2006). Neo-euprocentrismand neo-symbolism of the beginning of the 21-st century. Neoevropotsentrizm: muzyikalnaya kultura na rubezhe tyisyacheletiy.Odessa: Astroprint [in Ukrainian].
14. Methodological function of the Christian world out look in musicology (2007). Moscow-Ufa: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriyaim. P.I. Chaykovskogo, UGAI im. Z. Ismagilova [in Russian].
15. Mitskevich A. (1954). Mr. Tadeusz, or Last Impression in Lithuania. Slavic story 1811–1812 in twelve books of verses. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo hudozhestvennoy literaturyi [in Russian].
16. Oleynіkova Yu. (2010). Biedermeier and his manifestations in vocal music of the nineteenth and twentieth centuries. Extended abstract of candidate’s thesis. Оdessa [in Ukrainian].
17. Ossian (1968). Kratkaya literaturnaya entsiklopediya v 9-ti tomah. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
18. Podobas I. (2012). Chopin's Mazurka as a representation of dumpling piano vocals. Transformatsiya osviti i kultura: traditsiyi I suchasnist. Kiev: NAKKKIM [in Ukrainian].
19. Rabinovich D. (1978). Paderewski. Muzyikalnaya entsiklopediya. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
20. Sarabyanov D. (2003). On parallel paths. Russian-German artistic ties. XIX century. Painting. Garmoniya I kontrapunkt. Rossiya – Germaniya. Zhivopis XIX veka. Moscow: IPTs «Hudozhnikikniga» [in Russian].
21. Idaszak D. (1960). Mazurka before Chopines. F. Chopin. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Dziaі Wydawnictw [in Poland].
22. Lebl V. (1966). Electronics music. Praha: SHV [in the Czech Republic].
23. Maria Szymanowska (1977).Nocturne in B flat major for piano. Kraków: PWM [in Poland].
24. Paderevski I. (1988).Album pianoforte. Kraków: PWM [in Poland].
25. Scheffer B. Wspуlpraca M. Hanuszevska, A. Trzaskovski, Z. Wachowich (1965). Lexicon of 20th century composers. Kraków: PWM [in Poland].
Опубліковано
2018-10-24
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА