ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ АСПЕКТИ КАМЕРНО-ВОКАЛЬНОЇ ТВОРЧОСТІ О. НЕГРУЦИ

  • Victoria Nikitcenko Академія музики, театру і образотворчих мистецтв
Ключові слова: камерно-вокальна творчість О. Негруци, музична культура Республіки Молдова, романс, балада

Анотація

Мета роботи полягає у виявленні поетико-інтонаційних особливостей камерно-вокальних творів О. Негруци в контексті жанрово-стильових шукань музичної культури Республіки Молдова кінця ХХ – початку XXI століть. Методологія роботи ґрунтується на принципах цілісного аналізу камерно-вокальних творів, а також на положеннях інтонаційної концепції музики, спадкоємної від Б. Асаф’єва. Наукова новизна полягає в розширенні методів аналізу взаємодії поезії і музики в камерно-вокальних творах молдавських композиторів на вірші російських поетів, зокрема у творчості О. Негруци, а також у теоретичному осмисленні проблем камерно-вокального виконавства в річищі жанрово-стильової парадигматики постмодерну. Висновки. Камерно-вокальні мініатюри О. Негруци на вірші російських поетів для голосу і фортепіано – зразки високоху-дожнього сплаву слова і музики, лаконічного і адекватного відображення поетичної ідеї музичними засобами. Водночас драматизація музичного матеріалу на цьому етапі розвитку суттєво доповнена введенням хроматики у вокальній партії. Незважаючи на стислість, реприза має синтезуючий характер, оскільки поєднує вокальну партію першого розділу з типом акомпанементу, запозиченим із середнього розділу. Тим самим загальна композиція стає більш цілісною і єдиною. Жанрово-інтонаційна специфіка вокальної творчості композитора (романси «Співак», «Риси живі чарівної діви», «Насолода» на вірші О. Пушкіна, «Траурна стіна» на тексти Р. Ольшевського та ін.) виявляє їхню належність до класико-романтичної стильової традиції, що є доволі актуальною як для музичної культури Республіки Молдова другої половини ХХ ст., так і для її жанрово-стильових шукань доби постмодерну.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

доктор мистецтвознавства та культурології, доцент департаменту академічного співу і диригування

Посилання

1. Asaf’yev, B.V. (1971). Musical form as a process. Leningrad: Muzyka [in Russian].
2. Mamalyga, M. (2017). Features of musical language and texture in the Concert Waltz for two pianos by Oleg Negruta. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 1(30), 100–105 [in Moldova].
3. Mironenko, E. (2016). Composer’s creativity in the Republic of Moldova at the turn of the XX-XXI centuries (instrumental genres, musical theater). Candidate’s thesis. Chisinau: Akademiya muzyki, teatra i izobrazitel’nykh iskusstv [in Moldova].
4. Nikitchenko, V. (2012). Romances O. Negruta to verses by A. Pushkin: stylistic and performing features. Arta muzicală. Anuar stiintific: Muzica, Teatru, Arte Plastice. Chisinau: Valinex SRL [in Moldova].
5. Nikitchenko, V. (2018). The theme of war and peace in the chamber-vocal compositions by O. Negruta. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 1(32), 3–41 [in Moldova].
6. Sambrish, E. (2011). National traditions in the genre of instrumental concert (on the example of the work of Moldavian composer Oleg Negruta). Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plasticе. 1-2 (12-13), 39–45 [in Moldova].
7. Kholopova, V. N. (2001). Forms of musical works: Study Guide. St. Petersburg: Izdatel’stvo «Lan’» [in Russian].
8. Barrientos, David (2013). Music for clarinet written by leading Moldovan composers between 1991 and 2011: selected works by Oleg Negruta, Ghenadie Ciobanu, Igor Iachimciuc and Lyudmila Kise. Arta. 2, 5–9 [in Moldova].
9. Ciobanu-Suhomlin, Irina (2006). The general repertoire of musical creation in the Republic of Moldova (the last two decades of the 20th century). Chișinău: Editura Cartea Moldovei [in Moldova].
10. Corjan, Angela (2017). The influence of jazz language on the song I greet you, Chisinau! by Oleg Negruţa. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 2 (31), 90–95 [in Moldova].
11. Gupalova, Elena (2015). Piano works in the context of the compositional creation by Oleg Negruţa. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 2 (25), 108–114 [in Moldova].
12. Rusu-Andronovici, Adelа (2014). Three Preludes by O. Negruţa: analytical and methodical-didactic features within the auxiliary piano discipline. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 3 (23), 55–59 [in Moldova].
13. Muşat, Serghei (2017). Caprice no. 24 by Niccolo Paganini in the compositional vision of Oleg Negruta. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 2 (31), 76–79 [in Moldova].
14. Muşat Serghei, Chiciuc Natalia (2015). Creations for clarinet and accompaniment in the composition repertoire of master Oleg Negruta. Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică. 2 (25), 84–88 [in Moldova].
15. Muşat Serghei, Chiciuc Natalia (2012). The three concerts for the clarinet and string orchestra of the composer Oleg Negruta. Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice. 3 (16), 71–75 [in Moldova].
Опубліковано
2019-06-19
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА