ВИКОНАВСЬКИЙ КОНЦЕПТ СОЛОМІЇ КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ В ІТАЛІЙСЬКІЙ ТА НІМЕЦЬКІЙ ОПЕРІ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ

  • Larysa Petrivna Mukhina Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка http://orcid.org/0000-0002-2381-7297
Ключові слова: оперне мистецтво, виконавська діяльність Соломії Крушельницької, сценічні образи, італійські та німецькі композито- ри-реформатори, вокальна школа, академічний вокал

Анотація

Соломія Крушельницька є видатною примадонною світовою опер- ної сцени кін. ХІХ – поч. ХХ ст. Її творчість вплинула на розвиток українського оперного мистецтва, залишаючись невід’ємною части- ною світової оперної культурної спадщини. Мета роботи – виявлення особливостей оперно-виконавської діяльності Соломії Крушельницької, яка є унікальною щодо своєї творчої майстерності. Методологія дослі- дження. Обґрунтовано аналітичне поняття «виконавський концепт», яке узагальнює характерні риси виконавчої техніки та артистичного стилю співачки в контексті постановки конкретного художнього тво- ру. Виконавський концепт включає характеристику творчого методу оперної діви, зокрема її індивідуальне осмислення конкретного твору, власну роль у ньому (інтерпретація твору, прочитання образу), а та- кож особливості виконавської техніки, які застосовуються для вті- лення сформованого образу (творчий метод). Наукова новизна статті полягає у розгляді творчості С Крушельницької в контексті аналізу її творчого методу. Висновки. Зроблено висновок, що Соломія Крушель- ницька у своїй діяльності керувалася своєю концепцією художньої твор- чості, що включала аналіз твору та створення образу, заснованого на власній його творчій інтерпретації. С. Крушельницька послідовно поєд- нувала високі стандарти техніки вокалу з акторською майстерністю, для неї було характерним розумінням оперного мистецтва як мисте- цтва драматичного. Отже, виступи Соломії Крушельницької не зводи- лися до виконання оперних партій; її ролі базувалися на виконавському концепті як інтегральному розумінні вокальних та художніх засобів, за допомогою яких втілювався цілісний образ. Вияви такого новаторського підходу в період розквіту творчої діяльності співачки були характерною тенденцією розвитку оперного мистецтва, її діяльність можна розгля- дати як один із найяскравіших прикладів такого роду творчих експе- риментів.

Посилання

1. Банфі-Малагуцці Д. Бесіда із Соломією Крушельницькою. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко: у 2 ч. Київ : Музична Україна, 1978. Ч. 1. С. 234–242.
2. Власенко Е.А. Перспективні шляхи формування комунікативних якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва. Теоретические и практические научные инновации. 2014. Т. 3. С. 25–27.
3. Kurier Warszawsski, № 345, 346, 1900 р. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1979. Ч. 2. С. 41–45.
4. Гринишин М. У вінок слави. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко: у 2 ч. Київ: Музична Україна, 1978. Ч. 1. С. 335–341.
5. Дюваль Д. Артисти, яких ми ще не чули. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1978. Ч. 1. С. 195–198.
6. Дюваль Д. Велика серед великих: Італійці про Соломію Крушельницьку: Спогади, газетно-журнальні публ. / Клуб укр. інтелігенції ім. Б. Лепкого; упоряд. У. Скальська. Івано-Франківськ : Грань, 2003. 75 с.
7. Комаревич І.Л. Психологічні та соціоісторичні компоненти музично-сценічної життєтворчості Соломії Крушельницької : автореф. дис. … канд. Мистецтвознавства : 17.00.03. ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В. Лисенка. Львів, 2016. 16 с.
8. Крушельницька-Охримович О. Все, що залишилося в пам’яті про Соломію. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ. ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна. 1978 Вип. 1. С. 46–69.
9. Лаурі-Вольпі Д. Велика артистка. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1978. Ч. 1. С. 180–181.
10. Лист С. Крушельницької до М. Павлика від 4 квітня 1894 року. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1979. Ч. 2. С. 218.
11. Лист С. Крушельницької до М. Павлика від 10 березня 1894 року. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна. 1979, Ч. 2. С. 187.
12. Маротті Г. Сенсація і тріумф / підгот. М. Головащенко. Вільне життя. 1973, 19 вересня.
13. Мила несподіванка. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ: Музична Україна, 1979 Ч. 2. С. 16–17.
14. Мональді Д. Славетна співачка. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1978. Ч. 1. С. 127–128.
15. Сигетинський А. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. / упоряд. вступ.ст. та приміт. М.І. Головащенко. Київ : Музична Україна, 1979. Ч. 2. С. 26–29.
16. Тристан та Ізольда. Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування: у 2 ч. Київ : Музична Україна, 1979. Ч. 2. С. 121–122.
Опубліковано
2021-02-03
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА