ВИКОНАВСЬКІ ПРИНЦИПИ АНТОНІНИ ВАСИЛІВНИ НЕЖДАНОВОЇ (ДО 110-РІЧЧЯ ОДЕСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ ІМЕНІ А. В. НЕЖДАНОВОЇ)

  • Antonina Yakivna Kuliieva Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0000-0003-0337-8255
Ключові слова: А. В. Нежданова, виконавські принципи, творча індивідуальність, Одеська вокальна школа

Анотація

Мета роботи – на основі вивчення творчого шляху, критичних оцінок та спогадів визначити виконавські принципи легендарної оперної Артистки – А. В. Нежданової. Методологія роботи. Розкриття теми дослідження обумовило звернення до біографічного методу, методу аналітичного визначення специфіки вокальної інтерпретації оперного твору. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому визначені: сутність одеського періоду у житті А. В. Нежданової (формування високих людських якостей, усвідомлення місії майбутньої Артистки, початок професійного навчання вокальному мистецтву); виконавські принципи А. В. Нежданової, серед яких – здібність до професійного самоаналізу, віртуозність, легкість та легатність виконання як стильові ознаки співу bel canto, бездоганність творчої інтуїції, поєднаної з виконавським раціоналізмом, єдність творчого метода і пошук шляхів розкриття індивідуальної своєрідності кожної оперної героїні, універсалізм творчої обдарованості, продуманість деталей під час попередньої роботи над роллю та прояви артистичного натхнення у вигляді імпровізаційних знахідок під час безпосередньої сценічної дії в оперному спектаклі, глибина проникнення до композиторського задуму, вроджений драматизм у розкритті образів оперних героїнь, створення власного вокального стилю. Висновки. Визначення специфіки становлення творчої індивідуальності та виконавських принципів легендарної оперної співачки Антоніни Василівни Нежданової, чиє ім’я носить Одеська національна музична академія, має особливе значення для усвідомлення творчої специфіки вокальної школи «Південної Пальміри». Адже творчі принципи Артистки, що досягла світового визнання, постають як символ тих ідеалів, досягнення яких – мета митців Одеської вокальної школи.

Посилання

1. Аникеева 3. П., Аникеев Ф. М. Как развить певческий голос // Отв. ред. д-р мед. наук, проф. Д. И. Тарасов. Кишинев : Штиинца, 1981. 124 с.
2. Антонина Васильевна Нежданова. Материалы, воспоминания, исследования. Ред. В. А. Васина-Гроссман. М., Искусство, 1967. 543 с.
3. А. В. Нежданова в «Лакмэ». Культура и искусство // Газета «Харьковский пролетарий». 1925. 15 березня (№ 58). С. 5. URL: https://libraria.ua/issues/1044/83707/ (дата звернення: 15.03.2023).
4. Арии, романсы и песни из репертуара А. В. Неждановой [Ноты] : для сопрано в сопровожд. фп. Сост. [и авт. предисл.] Б. Абрамович. М. : Музыка, 1973. 160 с.
5. Верховський М. Концерт А. Неждановоі. Театральний тижневик «Нове мистецтво». Харьків.: Укрголовліт: Друкарня «Червоний друк», Ч. 1824. 1926. 18 травня (№ 19). 20 с. URL: https://libraria.ua/issues/ 1231?StartDate=1926-05-18 (дата звернення: 15.03.2023).
6. Гастроли А. В. Неждановой. Культура и искусство // Газета «Харьковский пролетарий». 1925. 14 березня. (№ 57). С. 6. URL: https://libraria.ua/issues/1044/83686/ (дата звернення: 15.03.2023).
7. Голованов Н. С. Литературное наследие : Переписка. Воспоминания современников. М., 1982. 296 с.
8. Львов М. Л. А. В. Нежданова. М. : Музгиз, 1952. 222 с.
9. Подольская В. В. А. В. Нежданова и ее ученики. Заметки концертмейстера. Под ред. К. П. Тихоновой. М. : Музгиз, 1960. 111 с.
10. Рудницький А. Газета «Діло» за ред. О. Костик 19 липня 1929 року Ч. 158 (11.499), Видавнича Спілка «Діло», С. 2. URL: https://libraria.ua/ issues/192/22277/ (дата звернення: 15.03.2023).
11. Яковлева А. С. Умберто Мазетти и его педагогические взгляды // Вопросы вокальной педагогики. В. 5. М.: Музыка, 1976. С. 110–134.
Опубліковано
2022-12-30
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА