ХОРОВА ВИКОНАВСЬКА ПАРТИТУРА: МІФ ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ? (ПИТАННЯ СУЧАСНОЇ ХОРОВОЇ ТВОРЧОСТІ)
Анотація
Метою статті є пошук відповідей на наступні питання: що являє собою сучасна хорова партитура? Чи можна виявити закономірності або відмінності в композиторській та виконавській партитурах? Чи існує взагалі виконавська партитура в хоровій творчості? Які особливості та функції притаманні сучасній хоровій виконавській партитурі? Методологія дослідження полягає у поєднанні практичного, аналітичного та джерелознавчого підходів у вивченні сучасного хорового репертуару, що дозволяє створити типологію композиторських та виконавських партитур як системи комунікативних взаємовідносин між композитором, виконавцем і слухачем. Наукова новизна полягає у виявленні в сучасній хоровій партитурі закономірностей синтез-явища, що постає у поєднанні нотних знаків, поетичного тексту, графічних символів, які вказують на зміну динаміки та штриха, а також, ремарок зі вказівками та побажаннями щодо виконання (від тембрового забарвлення до мізансценічних рішень) та співвідношення цих складників. Висновки. Виконавська партитура покликана графічно та/або вербально фіксувати виконавську інтерпретацію та виявляти зв’язок між вибором певних технічних і виразових засобів і реалізацією емоційно-образного змісту; дозволяє об’єктивно судити про інтерпретаційну стратегію співака. Виконавська партитура архівує матеріали та дозволяє проникати в творчу лабораторію музиканта-виконав- ця, допомагає фіксувати та архівувати «відносини» з композиторським і поетичним текстами, а отже, виконавські партитури можуть стати ще одним кроком на шляху до розуміння індивідуальних виконавських стилів та засад формотворення в системі синтетичного мислення. Хорова виконавська партитура відповідає сучасній тенденції до створення текстологічної поліфонічності: до розширення кількості виконавських текстів за рахунок взаємодії з різними видами мистецтв (текст хореографічний, сценографічний, режисерський і так далі).
Посилання
2. Bondar, Ye. (2007). Language and speech problems in choral performance and ways to solve them. Problems of complicity: culture, art, pedagogy: science col. Issue 8 (2007). Kharkiv-Lugansk : Style_zdat, P. 231–242. [in Russiun].
3. Bondar,Ye. (2018). Modern choral creativity: an intonationexpressive dimension. Odessa : Astroprint [in Ukrainian].
4. Butenko, L. (2002). Opera and choral performance. Odessa : ODMA, [in Ukrainian].
5. Liberman, E. (1988). Creative work of the pianist with the author’s text Moscow : Music [in Russiun].
6. Khutorskaya, A. (2014). Performing score as a method of reconstruction and analysis of interpretation in vocal music. Kiev : Musicology. Issue 48. P. 216-226 [in Russiun].
7. Hussein, D. Scores in modern dance. Decoding of the lecture. Center of. V. Meyerhold. 07/04/2017. Retrieved from: https://syg.ma/@arina-koriandr/partitury-liektsiia-diny-khusiein [in Russiun].
8. Teatr Pieśń Kozła. Wyspa (fragment próby medialnej) na 21. Festiwalu Szekspirowskim. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=aljb0qZPAec Access date: 03/16/18.
9. Requiem Verdi. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=3AJjr_VgO3A Access date: 12/12/12.