ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ ВАДИМА НІКОЛАЄВА: ВІД «БІОГРАФІЧНОГО АВТОРА» ДО ХУДОЖНЬО- СТИЛЬОВОЇ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ
Анотація
Мета дослідження. Метою дослідження є розкриття творчої особистості композитора Вадима Ніколаєва у взаємодії біографічної та авторськи-стильової сторін. Розглядається становлення авторської індивідуальності на прикладі музичної спадщини композитора. Пропонуємо докладно дослідити етапи змін у творчому шляху композитора, зокрема його власність до певних стилів та жанрів. Таке дослідження може внести нові уявлення про еволюцію творчості та допомогти краще зрозуміти поетику Вадима Ніколаєва. Актуальність теми дослідження полягає у тому, щоб заповнити прогалини у матеріалах щодо творчості сучасних українських композиторів, відкрити нові методичні можливості вивчення їх стильового мислення на прикладі аналізу та систематизації композиторської діяльності Вадима Ніколаєва у тісній взаємодії з особливостями творчого шляху митця. Наукова новизна. Визначення провідних рис в комплексному розгляді біографічного та художньо індивідуального факторів особистості композитора В. Ніколаєва. Інноваційний підхід пов’язаний з тим, що вперше узагальнюється образ композитора В. Ніколаєва та розглядається, як композитор вміло поєднує елементи класичної музики з сучасними музичними направленнями. В. Ніколаєв відомий своєю здатністю поєднувати різні жанри та стилі, створюючи унікальні звучання, які відображають його широкий музичний діапазон і креативний підхід до композиції, також важливими рисами стилю є емоційність, динамічність та оригінальний підхід в кожному музичному творі. Методами дослідження є теоретичні методи (джерелознавчий, аналіз наукової та навчально-методичної літератури, структурно-аналітичний, структурно-семіотичний), емпіричні методи (спостереження, порівняння, аналіз музичного матеріалу), інтерв’ю з композитором. Висновки. Аналіз особистості та композиторських ідей Вадима Ніколаєва надає можливість виявити суттєві складові процесу взаємодії біографічного автора та автора-композитора, складну діалектику життєвого та художнього в індивідуальності митця. Він дозволяє визначати, яким чином у музичному мистецтві автор-композитор з суб’єкта (біографічного і автора-творця) перетворюється на об’єкт осмислення та відображення, опиняючись в просторі художнього твору, тобто здійснюється як автор художній. Інноваційний підхід особистості пов’язаний з тим, що вперше узагальнюється образ композитора В. Ніколаєва та розглядається майстерність композитора, як він поєднує елементи класичної музики з сучасними музичними направленнями та до чого призводить його експериментальність. В. Ніколаєв відомий своєю здатністю поєднувати різні жанри та стилі, створюючи унікальні звучання, які відображають його широкий музичний діапазон і креативний підхід до композиції, також важливими рисами стилю є емоційність, динамічність та оригінальний підхід в кожному музичному творі.
Посилання
2. Ду Чжоу. Образ автора в камерно-вокальній творчості Ф. Шуберта: від поетичного слова до музично-виконавської інтерпретації. Дисс. …докт. искусствоведения. М., 2018. 200 с.
3. Николаев В. Комментарии к «Элегии» О соединении в музыкальном сочинении принципов додекафонии и модальной техники 2004 с. 20
4. Розенберг Р., Одесская композиторская школа. Одесса: Астропринт 2013. С. 325.
5. Самойленко А. Автор и герой в музыковедческой деятельности. Статья первая // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА імені А.В. Нежданової. Одеса: Друкарський дім, 2010. Вип. 11. С. 167–179.
6. Самойленко А. Автор и герой в музыковедческой деятельности. Статья вторая // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА імені А.В. Нежданової. Одеса : Друкарський дім, 2010. Вип. 12. С. 31–40.