КОМПЛЕКСНИЙ АНАЛІЗ БАГАТОПЛАСТОВОЇ ІЄРАРХІЧНОЇ СТРУКТУРИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ТАНЦЮ: ВІД ЛЮДСЬКОГО РУХУ ДО МУЗИЧНОЇ ІНТОНАЦІЇ

  • Olga Voronovskaya Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової
Ключові слова: танець, поліелементна структура танцю, пластично-рухова лексика, танцювальні «па», артикуляційно-ритмічна структура, моторно-композиційна формула

Анотація

Метою дослідження є обґрунтування доцільності застосування комплексного аналізу під час вивчення українського народного танцювального мистецтва; обґрунтування нового підходу до аналізу танцювальної музики: від пластично-рухової лексики танцю до простеження залежності артикуляційно-ритмічних особливостей танцювальної мелодики від можливостей пластично-рухової лексики. Методологія дослідження базується на застосуванні комплексного підходу, що його основою став синтез знань про танці з різних видів мистецтва – пластики, музики, поезії, і подальша інтеграція всіх отриманих знань в єдиний комплекс. Для знаходження стійких зв’язків в поліелементній структурі українського танцю був застосований статичний метод. Для виявлення закономірностей і особливостей національного стилю хореографії, що втілюються і в музичній мові, в дослідженні використовувався абстрактно-аналітичний метод. Висновки. Вивчаючи за допомогою комплексного аналізу структурні особливості українських танців, закономірності органічного взаємозв’язку в них пластично-рухового, музичного та словесного компонентів, ми дійшли висновку, що характер танцювальної музики зумовлений здебільшого характером і тимчасовою впорядкованістю танцювальних рухів, тобто розподілом енергії в них. Однак своєю чергою музика також впливає на хореографію, підкреслюючи її емоційність і сприяючи її ритмічній організації. Тексти, незважаючи на їхню значущість у створенні цілісного художнього образу в танці, все ж, на відміну від пластично-рухового і музичного компонентів, виконують допоміжну роль. Незалежно від жанру, всі українські танці відбивають особливості національного стилю хореографії, які природно втілюються у музичній мові українських композиторів.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант кафедри історії музики та музичної етнографії

Посилання

1. Astakhova, O. (1993). Principles of the relationship of music and dance, Extended abstract of candidate’s thesis, Saint Petersburg [in Russian].
2. Baranova, T. (1982). Dance music of the Renaissance. Music and choreography of modern ballet. Digest of articles, issue 4, Moscow : Muzyika, рр. 8–35 [in Russian].
3. Blagova, T. (2014). Development of Ukrainian folk-stage dance in the activity of professional vocal-choreographic teams of the twentieth century. Visnyk of Lviv University. Series Art Studies, issue 14, Lviv, рр. 125–130. [in Ukrainian].
4. Braudo, I. (1961). Articulation (On the pronunciation of a melody), Leningrad : Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].
5. Vasylenko, K. (1997). Ukrainian dance, Kyiv : My’stecztvo [in Ukrainian].
6. Verhovinets, V. (1990). Theory of Ukrainian folk dance, view 5, Kyiv : Muzy`chna Ukrayina [in Ukrainian].
7. Garasimchuk, R. (1956). The development of folk choreography art of the Soviet Carpathian. The study of Hutsul dance, Extended abstract of candidate’s thesis, Kiev [in Russian].
8. Goshovsky, V. (1971). Kolomyechnaya structure in the songs of the Slavs and neighboring peoples. At the root of the folk music of the Slavs, Moscow [in Russian].
9. Gumenyuk, A. (1963). Folk choreographic art of Ukraine, Kiev [in Ukrainian].
10. Duda, L. (2015). Transformation of dance folklore sources in bandura work. Actual questions of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of the Ivan Franko State Pedagogical University of Drohobych, issue 13, Drohobych, рр. 95–102. URL: http://dspu.edu.ua/youngsc/AQGS/2015_13/95-_%D0%94%D1%83%D0%B4%D0%B0.pdf [in Ukrainian].
11. Kozarenko, O. (2000). The phenomenon of the Ukrainian national musical language, Lviv [in Ukrainian].
12. Krivohizha, A. (2006). Dance Harmony: navchal`no-metody`chny`j posibny`k dlya studentiv pedagogichny`x navchal`ny`x zakladiv. Kirovograd: CUSPU, 90 p. [in Ukrainian].
13. Legka, S. (2001). Art image in the Ukrainian folk choreographic art. Culture and art in the modern world, issue 2, Kyiv : KNUKІM, рр.74–89. [(in Ukrainian].
14. Ligus, O. (2009). Dance genres in Ukrainian piano creativity of the Romantic era: the problem of genre evolution. Ukrainian art studies: materials, research, reviews: Collection of scientific works, issue 9, Kyiv : Insty’tut my’stecztvoznavstva, fol’klory’sty’ky’ ta etnologiyi im. M. T. Ry’l’s’kogo Nacional’noyi akademiyi nauk Ukrayiny’, рр. 125–130. [in Ukrainian].
15. Mazel, L., & Zukkerman, V. (1967). Analysis of musical works. Elements of music and methods for analyzing small forms, Moscow : Muzyika [in Russian].
16. Ruchevskaya, E. (1966). On the relationship between words and melodies in Russian chamber-vocal music of the early twentieth century. Russian music at the turn of the 20th century, Leningrad : Muzyika, рр. 65–111 [in Russian].
17. Florea, E. (1983). Music of folk dances of Moldova, Chisinau, [in Russian].
18. Khotsianovska, L. (2018). Ballet music of Ukrainian composers and its reflection in choreography. Cognitive notebooks. Journal of the Institute of Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, no. 3 (141), Lviv, pp. 719-725. URL: http://nz.ethnology.lviv.ua/2018-3-23/ [in Ukrainian].
Опубліковано
2019-06-19
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА