Неімітаційна поліфонія у світлі хронотипології поліфонічних систем.

Non-imitative polyphony in the light of chronotypology of polyphonic systems.

  • Nataliya Belichenko Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського
Ключові слова: Ключові слова: неімітаційна поліфонія, типологія, поліфонічні системи, хронотипологічний підхід, музичне мислення.

Анотація

Мета роботи – виявлення і узагальнення основних структурно-функціональних специфікацій неімітаційної поліфонії на її різних системних рівнях – елементів (компонентів), їхніх зв’язків і результуючого типу цілісності. Методологія роботи спирається на нерозривно пов’язаний із процесом моделювання хронотипологічний підхід, котрий надає змогу більш гнучко, а саме, у «подовжньому» розрізі, – діахронно – осмислити типологічно основні прояви поліфонії як такі, що розташовуються на єдиній історичній вісі. Наукова новизна полягає у виокремленні логіки поліфонічного мислення як актуальної й перспективної наразі проблеми, зокрема в контексті старовинної і сучасної музики. Висновки. Запропоновано нові методологічні засади виокремлення і системного розгляду основних різновидів неімітаційної поліфонії. У якості вихідних елементів обрано такі визначальні засадничі складники поліфонічної фактури, як голоси, – відносно автономні горизонтально-мелодичні структури. В результаті дослідження уможливлюється встановлення типології неімітаційної поліфонії за мелосним критерієм та її подальший розгляд  як певного типу музичного мислення.
Ключові слова: неімітаційна поліфонія, типологія, поліфонічні системи, хронотипологічний підхід, музичне мислення.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Беліченко Наталія
кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент і докторант кафедри теорії музики  Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського

Посилання

1. Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language (2005). V. T. Busel (Ed.) Kyiv: Perun [in Ukrainian].
2. Berberov R. N. "Epic Poem" by Herman Galynin. Aesthetic-analytical reflections (1986). Moskow: Sovetskij kompozitor [in Russian].
3. Viranovs'kyj H. M. Musical-theoretical systems: the subject and the principle of construction (1978). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
4. Gerasimova-Persidskaja N. A. (2012). On Discrete Linearity in Modern Music. Music. Time. Space. Kyiv: Duh і lіtera (pp. 305 – 312) [in Russian].
5. Gulyanitskaya N. S. (2016). The experience of discourse-analysis of modern music. Uchenyie zapiski RAM im. Gnesinyih. Moskow: OOO «Sam Poligrafist», № 3 (18). (pp. 3 – 11) [in Russian].
6. Dubravskaja T. N. Music of the Renaissance. History of polyphony. (1996). Vols. 2 B. Moskow: Muzyka [in Russian].
7. Evdokimova Ju. K. (2004). The eternal life of the melos polyphony. Muzykal'naja akademija. № 2. (pp. 48–55) [in Russian].
8. Evdokimova Ju. K. (1989). Renaissance music: the 15th century. History of polyphony. Vols. 2 A. M.: Muzyka [in Russian].
9. Zavhorodnia H. F. (2013). Polyphony as the underlying basis of musical thinking: to the methodology of musicology analysis. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology named after M. T. Rilsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].
10. Zavgorodnjaja G. F. (2013). The evolution of musical thinking in the context of the dialectic of space-time coordinates. Musical art and culture. Scientific bulletin of The Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music. (Vols. 18), (pp. 185–195). Odesa: Drukars'kyj dim [in Russian].
11. Kotljarevsky I. A. (1983). Musical and theoretical systems of European art history. Methods of study and classification. Kyiv: Muzichna Ukraїna [in Russian].
12. Kotliarevs'kyj I. A. (1974). Introduction to the classification of musical-theoretical systems]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
13. Litinskij G. I. (1965). Tasks for polyphony. Part 1. – Moskow: Muzyka [in Russian].
14. Medushevskij V. V. (1976). On the regularities and means of artistic influence of music. Moskow: Muzyka [in Russian].
15. Pyaskovsky I. B. (2003). Polyphony. Kyiv: DMTsNZKiMU [in Ukrainian].
16. Ruban O. L. (2005). Formation of the terminological apparatus for analyzing musical forms. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: NMAU named after P. I. Tchaikovsky [in Ukrainian].
17. Khomyns'kyj J. M. (1975). History of harmony and counterpoint. T. 1. Initial polyphony. The epoch of the organum. Medieval polyphony. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
18. Shimanskij N. V. (2010). Basic conceptual categories of the typology of polyphony. Archetypes and archetypal in culture and social relations: Proceeding of the International Scientific and Practical Conference. Penza: «Sociosfera» (pp. 102-108) [in Russian].
19. Juzhak K. I. (1990). Theoretical foundations of polyphony in the light of the evolution of the musical system. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: Kyiv State Conservatory named after P.I. Tchaikovsky [in Russian].
Опубліковано
2017-07-03
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА