Особливості оперної сюжетології в творчості російських композиторів XIX століття

Features of opera plotology in the works of the russian composers of the XIX century

  • Wang Longchuan Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. https://orcid.org/0000-0002-6702-4539
Ключові слова: оперна сюжетологія, оперна поетика, російська музика, культурна свідомість, «пушкінське слово», ціннісно-естетичні парадигми.

Анотація

Мета статті – виявити літературну інспірацію оперної сюжетології в творчості російських композиторів класичної доби, першочерговий вплив «пушкінського слова» на російську оперну поетику. Методологія роботи передбачає застосування філологічного та естетичного підходів у річищі оперознавчого. Наукова новизна полягає у розвитку категорії сюжетології на жанровому та композиційно-стилістичному музикознавчому рівнях. Запроваджується пізнавальне ставлення до оперного сюжету як до синергійного явища, що трансформує міжвидові художні взаємодії у нову музично-образну цілісність оперного тексту.  Висновки. Літературна творчість найбільше зумовила відбір тем і сюжетів оперної творчості в російській музиці, однак, критеріями втілення їх в музиці виявилися саме жанрові умови опери, відтак опера виявилась здатною до власної сюжетології, основаної на музично-драматургічних перевтіленнях та зв’язках образів. Призначення пушкінських сюжетів розкривається як відкриття естетичних та аксіологічних парадигм художнього змісту, формування тих актантних моделей, що найближче підводять до корінних питань історичного самодіалогу культури.
Ключові слова: оперна сюжетологія, оперна поетика, російська музика, культурна свідомість, «пушкінське слово», ціннісно-естетичні парадигми.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Ван Лунчуань, здобувач кафедри історії музики та музичної етнографії ОНМА ім. А. В. Нежданової.

Посилання

1. Belinsky, V. (1979). Collected works in nine volumes. M .: "Fiction", T. 4: Articles, reviews and notes. March 1841 – March 1842 [in Russian].
2. Vasina-Grossman, V. (1956). Russian classic romance of the XIX century. M .: Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR [in Russian].
3. Glinka, M. (1953). Literary heritage: In 2 vols. T. 2: Notes, plans of operas, letters and documents. L. [in Russian].
4. Glumov, A. (1950).The musical world of Pushkin. M.-L. [in Russian].
5. Orlova, E. (1977). Lectures on the history of Russian music: a course of lectures. M.: Music [in Russian].
6. Pushkin, A.S. (1949). Complete Works: 17 t. M.: Izd. Academy of Sciences of the USSR, T.16: Correspondence 1835-1837 [in Russian].
7. Pushkin, A.S. (1937). Complete Works: In 17 tons. M.: Ed. Academy of Sciences of the USSR, T. 13: Correspondence 1815-1827 [in Russian].
8. Solovtsov, A. (1984). N. A. Rimsky-Korsakov. Sketch of life and work. M.: Music [in Russian].
9. Solovtsov, A. (1969).S.V. Rachmaninov Ed. 2nd, add. M.: Music [in Russian].
10. Zucker, A. (2010). Pushkin's dramaturgy in the Russian opera classics. M.: Composer [in Russian].
Опубліковано
2017-12-20
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ