РОБОТА ПІАНІСТА НАД ТЕКСТОМ МУЗИЧНОГО ТВОРУ: СИСТЕМНИЙ ПІДХІД

  • Alexandra Sapsovich Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової
Ключові слова: кінестетична пам’ять музиканта, фактура музичного твору, системний підхід, етапи роботи піаніста над руховим освоєнням музичного твору

Анотація

Мета статті – вивчити кінестетичні властивості музичної пам’яті, задіяні в роботі виконавця над фортепіанним твором. Методологія дослідження полягає в системному підході до роботи піаніста над музичним твором; спеціальна увага приділяється вичленовуванню етапів технологічного процесу освоєння і запам’ятовування музичного тексту. Наукова новизна визначається роз’ясненням і обгрунтуванням етапності роботи рухової пам’яті піаніста, в якій вибудовування єдиної системи запам’ятовування музичного твору передбачає виділення і аналіз як свідомих прийомів і методів запам’ятовування, так і несвідомих механізмів музичної пам’яті виконавця. Висновки дозволяють відокремити етапи процесу освоєння і запам’ятовування музичного тексту, заснованого на кінестетичному аспекті музичної пам’яті, а саме: конструктивно-логічний рівень осмислення – аналітична робота з глобального вивчення фактури твору; здійснення рухового зживання з фактурою – технологічне освоєння фактури твору на тактильному (пальцевому) рівні м’язової координації (швидкість і градація голосів), а також у форматі коректного просторового орієнтування кожного руху; уявне представлення позиційно-лінеарних кінестетичних відчуттів – закріплення м’язової мнемоніки (запам’ятовування, збереження і відтворення руху і положення частин тіла). Концертна практика автора цієї статті показує, що ті пласти твору, які в руховій і конструктивно-логічній їхніх складових частинах вдавалося повністю «пройти» подумки, паралельно з роботою внутрішнього слуху, не підводили на сцені ніколи. Це ж стосується не тільки самої текстової впевненості, але і власне рухової.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри спеціального фортепіано

Посилання

1. Elina S. M. (2013) Mental play in the piano performing arts. Moscow State P. I. Tchaikovsky Conservatory. Moscow. Retrieved from: http:// cheloveknauka.com/myslennaya-igra-v-fortepiannom-ispolnitelskomiskusstve [in Russian].
2. Merkulov A. M. (2006) Zak’s lessons. Moscow: Classic XXI. Retrieved from: https://ruslania.com/ru/noty/154479-uroki-zaka-sost-amerkulov-kniga-cd/ [in Russian].
3. Mescheryakov B., Zinchenko V. (2003) Large psychological dictionary. St. Petersburg: Prime EVROZNAK. Retrieved from: https://www.twirpx.com/file/80729/ [in Russian].
4. Neygauz G. G. (1958) On the art of the piano game. Teacher’s notes. Moscow: Music
5. Ozhegov SI., Shvedova N. Yu. (1992) Explanatory Dictionary of the Russian Language. Retrieved from: http://ozhegov.info/slovar/ [in Russian].
6. Perelman N. Ye. In the class of the piano. (1981). Leningrad: Music. Retrieved from: https://www.twirpx.com/file/553346/ [in Russian].
7. Tsypin G. M. (1984) Learning to play the piano: a textbook for students of the ped. institutes; specialty number 2119 "Music and singing." Moscow: Enlightenment. [in Russian].
8. Fedorovich E. N., Tikhonova E. V. (2014) The Basics of Musical Psychology. Tutorial. 2nd edition. Moscow: Direct Media [in Russian].
Опубліковано
2019-06-19
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА