МИКОЛА ТА ЕМІЛІЙ МЕТНЕРИ, РІХАРД ВАГНЕР І КУЛЬТУРА РОСІЙСЬКОЇ СРІБНОЇ ДОБИ

  • Maryna Romanovna Cherkashin-Gubarenko Національна музична академія України імені П.І. Чайковського
Ключові слова: вагнерівське мистецтво, вагнерівська традиція, ім’я Вагнера, російська культура Срібного століття, Микола та Емілій Метнери

Анотація

Мета статті – представити освоєння ідей і сприйняття музичних новацій Вагнера російським суспільством як багатоетапний і багато- рівневий процес, що має свої важливі віхи. Методологія роботи зумов- лена історіографічним і естетичним стильовим підходами, реалізовани- ми в руслі музикознавчого систематичного стильового аналізу. Наукова новизна статті визначається паралельним охопленням та зведенням до загального динамічного ряду різних дослідницьких аспектів даної теми, також виявленням тих зв’язків sз постаттю Вагнера та з його осо- бистістю родини Метнера, що не лежать на поверхні. Виявляється, що сімейна історія так чи інакше вплинула на ставлення до Вагнера як старшого Емілія Метнера, так і його молодшого брата, компози- тора і піаніста Миколи Метнера. Вивчаються безпосередні та опо- середковані зіткнення з вагнерівським мистецтвом творчості Миколи Метнера, який, поряд sз Рахманіновим і Скрябіним, увійшов до історії музичної культури як знакова постать перехідного Срібного століття. Доводиться, що особливе ставлення Метнера до імені та особистості Вагнера було пов’язаним з однією sз сімейних саг їх власного роду по материнській лінії Гебхард-Гедіке. Висновки. Вагнерівське ставлення до мистецтва та його настійливо повторюване твердження, що воно внутрішньо єдине, виявилося особливо близьким XX століттю. Важливо відзначити, що дане відношення вступало у протиріччя з традиційними методами художньої освіти, що панували у професійних мистецьких навчальних закладах. Процес освоєння ідей і музичних творів Вагнера до початку ХХ століття вже пройшов декілька стадій. Композитори нової генерації прагнули звільнятися від полону прямих вагнерівських впливів та трансформувати їх відповідно до власних національних за- вдань, колишня полемічність оцінок музики Вагнера змінилася поглибле- ним вивченням його творчих принципів.

Посилання

1. Андрей Белый и Эмилий Метнер. Переписка. 1902–1915. ООО «Новое литературное обозрение». 2017. 736 с.
2. Воспоминания о Б.В. Асафьеве. Ленинград : Музыка, 1974. 510 с.
3. Браудо Е.М. Рихард Вагнер и Россия. (Новые материалы и его биография). Культурно-просветительское кооперативное товарищество «Начатки знания», Петроград, 1923. 46 с.
4. Богданова И. Ріхард Вагнер та італійська опера останньої третини ХІХ ст. Часопис НМАУ імені П.І. Чайковського: Науковий журнал НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ : Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського. 2013. № 2(19). С. 33–44.
5. Богоявленский С. Итальянская музыка первой половины ХХ века. Ленинград : Музыка, 1986. 144 с.
6. Вагнер Р. Моя жизнь. Москва : Изд-во Экмо; Санкт-Петербург : Изд-во Terra Fantastica, 2003. C. 47.
7. Гозенпуд А.Р. Вагнер и русская культура. Ленинград, 1992. 294 с.
8. Дурылин С. Рихард Вагнер и Россия. О Вагнере и будущих путях искусства. Москва, 1913. 70 с.
9. Кондаков И., Корж Ю. Рихард Вагнер в русской культуре Серебряного века. Общественные науки и современность. 1996. № 1. С. 160.
10. Корж Ю.В. «Дух музыки» в философии культуры русского символизма, автореферат на соискание ученой степени кандидата культ урологии. Москва, 2005.
11. Метнер Н.К. Статьи. Материалы. Воспоминания. «Советский композитор». Москва. 1981. 362 с.
12. Пащенко М. Сюжет для мистерии: Парсифаль – Китеж – Золотой Петушок (историческая поэтика оперы в канун модерна). Москва, Санкт-Петербург : Центр гуманитарных инициатив. 2018. 720 с.
13. Поль В. Фрагменты воспоминаний. Н.К. Метнер. Статьи. Материалы. Воспоминания. Москва : «Советский композитор», 1981, комментарии З.А. Апетян. С. 318.
14. Русская музыкальная газета. Санкт-Петербург. 1897. № 12. С. 1695.
15. Соловьев В. С. Соч. в 2-х томах. Т. 2. Москва, 1988.
16. Тюлин Ю.Н. Встречи с Н.К. Метнером. Н.К. Метнер. Статьи. Материалы. Воспоминания. «Советский композитор». Москва, 1981. Комментарии З.А. Апетян. С. 112.
17. Чайковский П.И. Байрейтское музыкальное торжество. П.И. Чайковский. Музыкально-критические статьи. Москва : Музгиз, 1953. С. 302.
18. Черкашина М. Александр Николаевич Серов. Москва : Музыка, 1985. 162 с.
19. Черкашина М. Немецкий мастер как учитель Прокофьева. Музыкальная академия. 1994. № 3.
20. Черкашина М. Вагнеровский фестиваль в Байройте: страницы истории. Материалы международной научно-практической конференции «IV Серебряковские чтения». Кн. 1. Музыковедение, философия искусства / Редкол. : Е.В. Смагина и др. Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2007. С. 27–55.
21. Черкашина М. Фрідріх Ніцше – філософ і музикант. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 12: Історія музики в минулому і сучасності. Київ, 2000. С. 228–240.
22. Шюре Э. Рихард Вагнер и его музыкальная драма. Перевод с последнего французского издания с согласия автора баронессы Н.М. Розен. Издание т-ва М. О. Вольф, С. Петербург, Москва. 1909. 312 с.
Опубліковано
2019-10-16
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ