ЕВОЛЮЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У КИТАЙСЬКОМУ ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ: ТРАДИЦІЇ ТА СУЧАСНІСТЬ

  • Huang Shaobo Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0000-0002-5131-9842
Ключові слова: опера, оперне мистецтво, операзнавство, китайська опера, Пекінська опера, стиль, музична семантика, виконавська стилістика, музична культура, культурна традиція, сучасні жанрові трансформації, амплуа, образ-амплуа

Анотація

Мета роботи – простежити еволюційні процеси у китайському оперному мистецтві як особливої предметної галузі сучасного музикознавчого дослідження з увагою до історико-культурного процесу розвитку – від традиційної форми китайської опери до сучасних оперних творів. Методологія дослідження базується на поєднанні музично-історичного, жанрово-стильового, естетико-культурологічного, операзнавчого, музикознавчого аналітичного та семантичного підходів, які утворюють цілісне методологічне підґрунтя даної роботи. Наукова новизна полягає у розгляді загальної генезису та подальшого розвитку традиційних оперних форм у китайській культурі як головного підґрунтя для формування нового погляду на сучасне оперне мистецтво Китаю. Висновки. Багатовікова історія розвитку китайського музичного театру була ознаменована формуванням унікального культурного явища яким стає Пекінська опера, що увібрала в себе всі найкращі здобуття накопичені протягом всього її історичного шляху. Сьогодні національно самобутній та оригінальний жанр Пекінської опери є актуальним взірцем традиції китайського музичного театру, в якому, з одного боку, дбайливо зберігаються багатовікові надбання цієї галузі культурної спадщини Китаю, з іншого – продовжується безперервний розвиток та оновлення всіх її складових. Музична складова Пекінської опери є одним з найбільш драматургічно вагомих та художньо-образно значущих рівнів даного явища, що знаходить своє вираження у музично-мовних її характеристиках. Головними з них слід назвати використання високотеситурного співу, використання та опір на високі регістри інструментального супроводу і вокалу, що підкреслює важливість та естетичну значущість високих тембрів як головних виразників краси відповідно до китайських культурних уявлень.

Посилання

1. Лі Мін. Оперне мистецтво Китаю та Європи в контексті взаємовідображень: дис. ... канд. мистецтвознав.: Харків. нац. ун-т мистецтв імені І.П. Котляревського. Харків, 2019. 250 с.
2. Chan, Margaret. 2009. "The Magic of Chinese Theatre: Theatre as a Ritual of Sacral Transmogrification." In Change and Innovation in Chinese Opera: A Post Conference Publication, edited by Cai Shupeng, 144-164. Singapore: National Heritage Board.
3. Zuguang Wu, Zuolin Huang, Shaowu Mei. Peking Opera and Mei Lanfang: a Guide to China's Traditional Theatre and the Art of Its Great Master. Beijing: New World Press, 1984. 136 pp.
4. 中国34项列入联合国非物质文化遗产保护名录 // 百度: 文库. URL: http://wenku.baidu.com/view/836397fc910ef12d2af9e7e1.html.
5. 江津.中國戲劇音樂。 北京:人民報 出版社,第 2 版,2001 年。 (Цзян Цзинь. Китайская театральная музыка. Пекин: Жэньминь иньюэ чубаньшэ, 2-е изд., 2001. – 482 с.).
6. 吴同斌。 京剧指南. 天津:天津 焦裕,2001. 594 页.。(У Тунбін. Керівництво по Пекінській опері. Тяньцзинь: Цзяоюй, 2001. 594 с.).
7. 徐玲玲. 中国的三大国粹 // 四川统一战线. 2009. № 5. 第35页. [Сюй Лінлін. Три головних представника національної спадщини Китаю. Сичуань, 2009. №. 5. С. 35].
Опубліковано
2023-12-28
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА