ЕСТЕТИЧНА СВОЄРІДНІСТЬ ОПЕРНИХ ПЕРСОНАЖІВ У ТВОРЧОСТІ В. МОЦАРТА: «ДОН ЖУАН»

  • Xiaozhen Qiu Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0008-1424-2322
Ключові слова: оперний персонаж, персонологія, персонажність, персонажна інтонаційність, оперний характер, оперна поетика, homo transcedentus, культурна семантика

Анотація

Мета даної статті – здійснити розгорнуту постановку проблеми персонажу у річищі музикознавчого дискурсу та у проєкції до питань оперної драматургії, включаючи її музично-виконавські складові. Необхідною частиною даної постановки є вивчення особливостей оперної характерології В. Моцарта, котра виникає на засадах персонажно-рольового розподілу та досягає музично-інтонаційної глибини оперного тексту. Методологія дослідження базується на виокремленні та розвитку персонологічного підходу, що входить до царини оперознавчих, також межує з естетичним та текстологічним аналізом оперного матеріалу. Наукова новизна статті зумовлюється розвитком поняття персонажу та персонологічного підходу у методичній галузі музикознавства, обгрунтуванням специфіки музикознавчої інтерпретації явища персоніфікації у його поєднанні з категоріями персонажності, персонажної інтонації, сюжету, характеру, культурної семантики та homo transcedentus. На новому рівні музичної драматургії та смислової концепції розглядається музично-інтонаційна та тональна основа образу Дон Жуана в опері В. Моцарта. Розроблюється новий інтегративний підхід до виявлення особистісно-суб’єктних чинників музичної мови та образної семантики в музиці. Висновки. Образ Дон Жуана є найбільш новаторським та оригінально трактованим з усієї галереї оперних персонажів В. Моцарта. На його прикладі найбільш переконливо та завершено виявляється музично-тематична, інтонаційна та композиційно-логічна система персоніфікації, створювана композитором задля його оперних характерів. Оперна поетика Моцарта є широкою основою для вивчення взаємодії між поняттями персонажу, характеру, образу, також між явищами персонажності та характерологічності, котрі рівною мірою стосуються позамузичної та суто музичної сторін оперного тексту. Категорія персонажу постає універсальною, мультидисциплінарною, водночас специфікованою щодо оперної поетики; вона дозволяє сукупно підходити до формотворчих прийомах оперної творчості, котрі забезпечують синтез візуального, вербального сценічно-дієвого та музично-мовного начал.

Посилання

1. Березовчук Л. Опера как синтетический жанр (предварительные заметки о психологических предпосылках принципа дополнительности и его роли в музыкальном театре) // Музыкальный театр. Сб. тр. С-Пб,1991. С. 36-92.
2. Ван Пен. Тема Дон Жуана как семантическая парадигма европейского музыкального искусства (XVIII–XX вв.). Дис. …канд. искусств.; спец.: 17.00.03 – музsкальное искусство. Одесса, 2015. 184 с.
3. Вудфорд П. Моцарт: пер. с англ. Челябинск, 1999. 154 с.
4. Выготский Л. Психология искусства. М.: Искусство, 1968. 576 с.
5. Друскин М. Вопросы музыкальной драматургии оперы. На материале классического наследия. Л., 1952. 344 с.
6. Закс Л., Мугинштейн М. К теоретической поэтике оперы-драмы // Музыкальный театр. С-Пб,1991. С. 93 – 109.
7. Золтаи Д. Этос и аффект. История философской музыкальной эстетики от зарождения до Гегеля. Пер. с нем. М., 1977. 372 с.
8. Изворская-Елизарьева М. Миф. Музыка. Моцарт: «Волшебная флейта» – космогоническая мифология. Мн., 1998. 243 с.
9. Курышева Т. Театральность и музыка. М., 1984. 201с.
10. Марищак В. Тема Дон Жуана: литературные и музыкальные пути интерпретации: магистерская работа. Одесса, 1998. 137 с.
11. Маркези Г В. Моцарт. Опера. М., 1990. С. 245–266.
12. Медушевский В . Художественная картина мира в музыке (к анализу понятия) // Художественное творчество. Вопросы комплексного изучения. Л., 1986. С. 82-99.
13. Медушевский В . Интонационная форма музыки: Исследование. М.: Композитор, 1993. 262 с.
14. Назайкинский Е. Логика музыкальной композиции. М., 1982. 319 с.
15. Немковская В. Персонаж как категория музыкальной поєтики. Дис. канд. искусств.; спец.: 17.00.02 – музыкальное искусство. Екатерининбург, 2002. 178 с.
16. Чигарева Е. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени. Художественная индивидуальность, Семантика. Г.: Едиториал, 2000. 280 с.
Опубліковано
2024-11-11
Розділ
ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА І КУЛЬТУРИ