ОБРАЗ ЛЮДИНИ ТА ФЕНОМЕН ВОКАЛЬНОГО ГОЛОСУ У ПРОЦЕСІ ЕВОЛЮЦІЇ ОПЕРНОГО ЖАНРУ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ
Анотація
Мета даної статті – розглянути образ людини як центральний компонент внутрішнього художнього світу опери, визначити роль вокального голосу у його втіленні та з’ясувати провідні тенденції еволюції оперного жанру як взаємозалежні з концепцією «внутрішнього світу людини». Методологія роботи поєднує психологічний, психосемантичний мистецтвознавчий та музикознавчий типологічний підходи, з наголосом на жанровій оперній поетиці. Наукова новизна даної статті полягає у запровадженні поняття про внутрішній світ людини до сфери вивчення оперної поетики, у з’ясуванні специфічної природи образу людини в оперному творі. Чинником новизни є розвиток понять оперного голосу та оперного персонажу, оперного музичного мовлення як опорних структурних величин для створення оперного смислового цілого. Психологічна концепція «внутрішнього світу людини» вперше залучається для розвитку дефініції «внутрішній смисловий світ» оперної творчості, з включенням категорії оперного образу людини. Висновки дослідження дозволяють констатувати, що сучасні тенденції еволюції оперного жанру зумовлюються змінами у соціальному та особистісному світогляді, у ціннісному полі культурної семантики, ведуть до поглиблення психологічних питань та завдань. Одним з таким завдань є розробка категорії образу людини стосовно специфіки оперного мистецтва, у зв’язку з теорією людської свідомості, з опорними поняттями щодо внутрішнього світу людини. Виявляється провідне значення вокального голосу та його тембрової персонажної специфікації у втіленні образу людини в оперному творі, визначаються музично-виразові передумови створення оперного образу людини, котрий має особливий естетичний та емоційно-сугестивний потенціал. Вказується, що типові тенденції щодо сучасного розуміння людини демонструє оперна творчість К. Пендерецького, котрого можна вважати засновником сучасної абсурдистської музичної драми.
Посилання
2. Богатырев В. Оперное творчество певца-актёра: историко-теоретические и практические аспекты. Дисс. ...доктора искусствоведения: 17.00.09 – теория и история искусства. Санкт-Петербург, 2011. 335 с.
3. Ван Лунчуань. Оперна сюжетологія як предмет сучасного музикознавства. Дис. …кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса, 2019. 193 c.
4. Ван Цюн. Национально-культурные традиции в вокалъно-сценическом искусстве (на примере пекинской музыкальной драмы и русского оперного театра): автореф. …кандидата искусствоведения; спец.: 24.00.01 – теория и история кулътуры. Санкт-Петербург, 2008. 23 с.
5. Гребенюк Н. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти. К.: Вища шк., 1999. 270 с.
6. Мяо Ван. Оперна творчість як сюжетно-тематичний феномен у світлі теорії інтерпретації. Дис. …доктора філософії за фахом 025 «Музичне мистецтво». Одеса, 2024. 202 с.
7. Лю Цзинь. Оперная культура современного Китая: проблема подготовки исполнительских кадров. Дис. …кандидата педаг. наук; спец.: 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания. Санкт-Петербург, 2010. 173 с.
8. Лю Шитін. Стильові парадигми сучасної оперної творчості: вокально-виконавський підхід. Дис. …доктора філософії за фахом 025 «Музичне мистецтво». Одеса, 2021. 200 с.
9. Папуча М. Внутрішній світ як система з високим ступенем нелінійності. PSYCHOLOGICAL JOURNAL 33 (13). 2018. С. 123–136.
10. Силантьева И. Проблема перевоплощения исполнителя в вокально-сценическом искусстве: автореф. …докт. искусств.; спец.: 17 00.02 – Музыкальное искусство. М., 2007. 50 с.