ЕВОЛЮЦІЯ СТИЛЬОВИХ ТА СТИЛІСТИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ВІРТУОЗНОСТІ У СУЧАСНІЙ ФОРТЕПІАННІЙ ТВОРЧОСТІ

  • Wen Wen Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0000-3785-2184
Ключові слова: віртуозність, піанізм, піаністичність, гра, транскрипція, транскрипторська творчість, історичний та естетичний контекст, виконавська майстерність, фортепіанний стиль, стилістичні інгредієнти, імпровізаційність, типологічний стильовий підхід до віртуозності, індивідуальна фортепіанна поетика

Анотація

Мета даної статті – визначити нові підходи до явища фортепіанної віртуозності як до творчо-виконавського процесу, який охоплює усі без винятку складові піаністичної діяльності музиканта, є узагальненою якістю вищої майстерності інструментальної гри та музичного мислення. Дана мета актуалізує звернення до віртуозності як до історичної та теоретичної категорії, котра споріднена з поняттям піанізму та піаністичності. Методологія роботи зумовлюється єдністю жанрово-стильового та праксеологічного підходів, запроваджується особистісно-діяльнісний ракурс вивчення піанізму, пропонується контекстний інформаційно-комунікативний підхід, що поєднується з естетико-інтерпретологічним методом. Наукова новизна статті обумовлена розширенням підходу до явища віртуозності з боку історичного та естетичного контексту, поглибленням оцінок піаністичного підґрунтя віртуозності як мовно-стилістичного, індивідуально-стильового, запровадженням критерію імпровізаційності та транскрипторської волі стосовно музично-виконавської творчості. Вперше пропонується вивчати віртуозні якості фортепіанної гри на основі транскрипторської виконавської майстерності; вперше визначається типологічний стильовий підхід до віртуозності як форми та способу виконавського само здійснення. Висновки. Віртуозність – піаністичність – піанізм як індивідуальний показник способу мислення – ігровий комплекс, що, зокрема, виражається у транскрипторській творчості – фортепіанний стиль, презентуючий специфічне фортепіанне мовлення, стилістичні інгредієнти фортепіанного тексту – коло взаємодіючих явищ, котрі дозволяють виробляти підходи до вивчення виконавської логіки та зумовленої нею системи прийомів стосовно окремих індивідуальних фортепіанних поетик.

Посилання

1. Баумгартен А. Эстетика // История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли. Т. 2. М., 1964.
2. Жайворонок Н. Музичне виконавство як феномен музичної культури: автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства: 17.00.01; Київський національний університет культури і мистецтв. К., 2006. 16 с.
3. Жукова Н. Інтерпретація як компонент музичної творчості: естетичний аспект. Дис. …канд. філософських наук: 09.00.08; Київський національний університет ім. Т.Шевченка. К., 2003. 192 с.
4. Кашкадамова Н. Виконання музики на клавішно-струнних інструментах навч. посібник. Київ : Освіта України, 2010. 416 с.
5. Лі Цзиюй. Європейська фортепіанна традиція як історична та логіко-семантична основа сучасного піанізму. Дис. ...докт. філософії. Одеса, 2024. 204 с.
6. Ма Сінсін. Текстологічні засади виконавської інтерпретації у фортепіанній творчості (від стилістичного змісту до семантичної типології). Дис. ...канд. мистецтв.; спец.: 17.00.03 – музичне мистецтво. Одеса, 2018. 187 с.
7. Москаленко В. Музичний твір як текст // Київське музикознавство: Текст музичного твору: практика і теорія: зб.ст. К., 2001. Вип. 7. С. 3–10.
8. Москаленко В. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації // Часопис національної музичної академії України імені П.І.Чайковського: науковий журнал. 2008. № 1. К.: НМАУ, 2008. C.106–112.
9. Потоцька О. Cтильова типологія фортепіанно-виконавської інтерпретації: дис. ...канд. мистецтвознавства; спец. 17.00.03 – Музичне мистецтво. Одеса, 2012. 239 с.
10. Самойленко О. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції: монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2020. 236 с.
11. Сирятська Т. Виконавська інтерпретація в аспекті психології музиканта-артиста: автореф. дис. …канд. мистецтвознавства: 17.00.03/ Харківський державний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського. Харків, 2008. 18 с.
12. Сюй Бо. Феномен фортепианного исполнительства в Китае на рубеже XX-XXI веков: дисс…. канд искусствов.: 17..00.02. Ростов-на-Дону, 2011. 149 с.
13. Хе Веньлі. Хронотопічні засади фортепіанної творчості Ф. Шопена: інтерпретативно-стильовий підхід. Дис. …канд. мист.: спец. 17.00.03. Одеса, 2020. 202 с.
14. Хейзинга Й. Homo ludens. В тени завтрашнего дня: пер. с нидерланд. М.: Прогресс-Академия, 1992. 464 с.
15. Хуан Цзечуань. Соната как жанровая форма и сонатность как принцип музыкальной композиции в свете диалогического музыковедческого метода (на материале фортепіаной музыки): дис. ...канд. искусствоведения; спец.: 17.00.03. Одесса, 2015. 187 с.
16. Чеботаренко О. Культурологические аспекты исполнительской формы в музыке: дисс…. канд. искусствоведения: 17.00.02 / ХГАК. Одесса, 1997. 162 с.
17. Ян Веньян. Категория пианизма в контексте исполнительской типологии фортепіаного творчества: дис. ...канд. искусств.; спец.: 17.00.03. Одесса, 2017. 191 с.
Опубліковано
2024-11-11
Розділ
ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ МУЗИКОЗНАВСТВА