ПЕДАГОГІЧНИЙ АРТИСТИЗМ ЯК ФАХОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА-МУЗИКАНТА

  • Viola Grigoryevna Demidova Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0000-0002-8757-0385
Ключові слова: педагогічний артистизм, музичне мистецтво, фахова компетентність педагога-музиканта, структурні компоненти артистизму, емоційно-образний показ

Анотація

Мета дослідження – розкрити особливості педагогічного артистизму як фахової (музично-естетичної та музично-виконавської) компетентності викладачів музичних академій; виявити особливості впливу артистизму музиканта-викладача на якість його педагогічної взаємодії зі студентами; розкрити зміст означеного феномену; визначити компонентну структуру педагогічного артистизму викладачів галузі музичного мистецтва. Методологічну основу дослідження складають концепції системного, компетентнісного та творчого підходів мистецької освіти; методи теоретичного коментаря сутності артистизму на основі різнобічних науково-педагогічних підходів. Наукова новизна полягає в цілісному процесі дослідження педагогічного артистизму саме викладачів музичного мистецтва в системі музично-педагогічної освіти України на основі здобутків вітчизняних науковців, а також видатних діячів театральної педагогіки. Конкретизовано зміст педагогічного артистизму в галузі музичного мистецтва, доповнено компонентну структуру означеного феномену. Висновки. Виходячи з структурно-функціонального аналізу філософської, психолого-педагогічної та мистецтвознавчої літератури, ми дійшли такого висновку: педагогічний артистизм – це інтегративна якість особистості, один із провідних компонентів естетичної компетентності викладача та педагога, що сприяє розвитку педагогічної творчості та характеризується певним рівнем сформованості спеціальних здібностей, навичок, умінь, спрямованих на модифікацію педагогічної ситуації чи особистості вихованця; характеризується доцільністю обраних педагогом дій з урахуванням особливостей педагогічних обставин. Педагогічний артистизм викладача музичного мистецтва – це інтегративна якість особистості педагога, один із провідних компонентів його фахової (музично-естетичної та музично-виконавської) компетентності, що сприяє розвитку педагогічної та виконавської творчості. Вважаємо доцільним в контексті структури означеного феномену виділити такі компоненти: особистісно-мотиваційний, психофізичний, емоційно-естетичний, художньо-комунікативний.

Посилання

1. Абрамян В. Ц. Театральна педагогіка. Київ: Либідь, 1996. 224 с.
2. Артемова Л. В. Театр і гра. Київ: Томіріс, 2002. 291 с.
3. Багрій Т. Є. Педагогічний артистизм як важливий чинник у культурно-освітньому просторі професійної підготовки музиканта-педагога. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2014. Вип. 16(1). С. 5–9. (Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2014_16(1)__4 (дата звернення : 29.07.24).
4. Багрій Т. Є. Педагогічний артистизм як складова процесу формування інтересу педагога-музиканта до професійної діяльності. Педагогіка мистецтва для культурного зростання особистості впродовж життя: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Мелітополь, 8–10 листоп. 2018 р.). Мелітополь : ФОП Однорог Т. В., 2018. С. 8–9.
5. Білецька М. В., Підварко Т. О. Артистизм як необхідна складова музично-виконавської компетенції майбутнього вчителя музичного мистецтва. Молодь і ринок. 2018. № 9. С. 17–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2018_9_5 (дата звернення : 29.07.24).
6. Давидов М. А. Наукова термінологія в музичній педагогіці. Часопис НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2009. № 1 (2). С. 63–82.
7. Зязюн І. А. Педагогічна майстерність: підручник. 3-тє вид., доп. і перероб. Київ: СПД Богданова А. М., 2008. 376 с.
8. Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії. Київ: Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. 302 с.
9. Переухенко Г. І. Психологічні особливості розвитку педагогічного артистизму. Актуальні проблеми психології. 2010. Т. 7. Вип. 24. С. 216–221. URL : chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2010_24/sb24_26.pdf (дата звернення : 29.07.24).
10. Ролінська О. Г. Евристичні методи і прийоми у навчальній діяльності майбутнього педагога-музиканта. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Вип. 17 (22). Київ, 2015. C. 54–58. (Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти).
11. Словник іншомовних слів: близько 10000 слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута; ред. Є. І. Мазніченко. Київ : Наукова думка, 2000. 662 с.
12. Смагло Н. С. Сучасні аспекти розвитку творчої особистості. Дайджест «Школа-парк» педагогічних ідей та технологій. 2002. № 3. C. 22–27.
13. Тимофієнко Н. В. Артистизм у структурі особистості педагога. Віртуальний освітній простір : психологічні проблеми: тези IX Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., присвячена 30-річчю незалежності України. Київ, 2021. URL: https://www.newlearning.org.ua/print/185#:~:text=(https%3A//www.newlearning.org.ua (дата звернення : 29.07.24).
14. Akramova M. T. Pedagogical artistry as a component of a teacher’s professional competence. Young scientist. 2012. № 8 (43). Р. 287–290. URL : https://moluch.ru/archive/43/4652/ (дата звернення : 29.07.24).
15. Maikovskaia L. S. Artistry of teacher-musician as necessary condition of formingof ethnically – cultural tolerance for schoolchildren. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/171178 (дата звернення : 29.07.24).
Опубліковано
2024-11-11
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА