ПРОГРАМНІСТЬ В ФОРТЕПІАННІЙ МУЗИЦІ ЯК АКТУАЛЬНА ТЕОРЕТИЧНА ТА ТВОРЧО-ВИКОНАВСЬКА ПРОБЛЕМА

  • Lu Liu Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0001-8058-045X
Ключові слова: клавірно-фортепіанна програмність, символ, символізм, символологія, фортепіанна творчість, фортепіанна прелюдія, музично-виконавські поняття, інтрамузична семантика, концептуалізація

Анотація

Мета роботи – виявити провідні підходи до явища програмності у фортепіанній творчості у її історичному розвитку від доби романтизму до сучасності. Методологія роботи включає історичний жанровий підхід, стильовий з зосередженням на авторській поетиці, аналітичний композиційний та концептологічний. Наукова новизна статті випливає з розгляду на новому дослідницькому рівні явищ програмності та символізації у їх взаємодії та сумісному розвитку. Оновлюється типологічний підхід до явища програмності у фортепіанні творчості, зокрема прослідковується особлива жанрова логіка фортепіанної прелюдії, котра набуває рис концептуальної у творчості О. Мессіана. Доводиться, що варто розглядати програмність як деяку додаткову цінність музики, що збагачує якість її естетичного переживання, сприяє розвитку її мовленнєвої системи та образних конотацій. Висновки. Вивчення специфіки прояву програмних принципів у фортепіанній музиці дозволяє залучати до них виконавсько-виразові прийоми та логіку виконавської форми. Ускладнення та нова інтеграція символічного методу завершується інтрамузичною концептуалізацією і формуванням низки понять, що мають як текстове композиторське, так і сонорно-сонористичне виконавське призначення. Прелюдія виявляє особливу активність і мобільність, вона акумулює не лише різноманітні жанрові знаки, але й стильові ідеї, надаючи особливої концентрованості тематичному викладу. Вона також здатна підсилювати інтрамузичні стимули програмності, сприяючи подальшій еволюції програмного методу як символічного, перетворюючи його на концептуальний, тобто надаючи окремим прийомам звучання специфічних поняттєвих функцій та призначення логічних фігур.

Посилання

1. Арановский М. Музыкальный текст. Структура и свойства. М.: Композитор, 1998. 341 с.
2. Екимовский В. Оливье Мессиан: Жизнь и творчество. М., 1987. 304 с.
3. Житомирский Д. Роберт Шуман. Очерк жизни и творчества. М.: Музыка, 1964. 880 с.
4. Лисовая О. Программность как жанровая парадигма камерной вокальной музыки: к проблеме исполнительского понимания. Дис. …канд. искусств.; спец.: 17.00.03 – музыкальное искусство. Одесса, 2009. 199 с.
5. Москаленко В. Творческий аспект музыкальной интерпретации (к проблеме анализа). К.: Киевская госуд. консерватория им. П.И. Чайковского, 1994. 157 с.
6. Москаленко В. До визначення поняття «музичне мислення» // Українське музикознавство. К.: Музична Україна, 1998. Вип. 28.
7. Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога. Одесса: Астропринт, 2002. 244 с.
8. Самюэль К. Беседы с Оливье Мессианом. Советская музыка. 1982. № 2. С. 106–107.
9. Шип С. Музична форма: від звуку до стилю. К. : Заповіт, 1988. 368 с.
10. Яроциньский С. Дебюсси, импрессионизм и символизм. Пер. с польск. С. Попковой. М.: Прогресс, 1978. 231 с.
Опубліковано
2024-11-11
Розділ
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ВИКОНАВСТВА