Басові партії в операх Р. Вагнера в альтернативах образів героїв та антигероїв
Bass parts in operas by R. Wagner in the alternative images of heroes and anti-heroes
Анотація
В статті виявлені деякі закономірності вибору характеристик героїв та антигероїв, що визначили виразні альтернативи бас-баритонового співу та басів-буф, в басовому репертуарі за творами Р. Вагнера. В цілому всі значимі на рубіжних творчих поворотах композиції Р. Вагнера відзначені тембровою динамікою, співвідносною або з пасіонними колізіями, або с диференціюванням на резонерів і волевиявляючих індивідів, які перетворюють волю в дію-зло, чи то стверджуючих себе пасивним протистоянням злу, в тому числі в особистісній єдності однієї персони типу героїв пост-трістанівських композицій. Басові партії в операх Р. Вагнера від початку, від реформаторських опер 1840-х років, наділені резонерськими — «антирезонерськими» в тому числі функціями, в ряді композицій сюжетно та виразно-знаково зближених с символікою партії Ісуса Христа в німецькому пасіоні, а також з легендарно-міфологічними образами міжнародного-міжнаціонального значення.
Ключові слова: амплуа героя — антигероя, німецький пасіон, резонер — антирезонер, басові оперні амплуа, високий бас — бас-баритон.