Неориторичні критерії аналізу музично-поетичного тексту камерно-вокальних творів С. Рахманінова
Neorhetorical criteria of the analysis of the musical-poetic text of S. Rachmaninov’s chamber-vocal works.
Анотація
Мета статті полягає у визначенні та розмежування музикознавчих і вокально-виконавських підходів до аналізу камерно-вокального твору як єдності словесно-поетичного та музичного тексту. Методологія роботи обумовлена лексикологичним літературознавчим і жанрово-стилістичним музикознавчим підходами, орієнтована на виявлення семантичних констант – предметних художніх реалій камерно-вокальної музики. Наукова новизна статті мотивована виявленням неориторичних установок камерно-вокальної творчості С. Рахманінова, що дозволяють характеризувати сталі для даного композитора «загальні місця» поетичного тексту і музичного змісту (музично-поетичні топоси), котрі визначають семантику як жанрової форми в цілому, так і окремого опусу. Висновки. Неориторичні аспекти змісту камерно-вокальних творів Рахманінова в рівній мірі істотні для композиторської і вокально-виконавської творчості, є вирішальним фактором інтерпретації жанрового різновиду «вірша з музикою», дозволяють виділяти загальні топоси співочого змісту рахманінівських камерно-вокальних творів.
Ключові слова: неориторичні аспекти, камерно-вокальні твори, музично-поетичний текст, лексикологічний аналіз, топоси, «вірш з музикою», музично-поетична образна антологія.
Посилання
2. Durandina, E. (2005). Chamber vocal genres in Russian music of the XIX-XX centuries: historical and stylistic aspects. M.: RAM [in Russian].
3. Durandina, E. (2003). Poetics of a romance monologue in the context of Russian culture. / / Creativity S.V. Rachmaninov in the context of the world musical culture. Tambov-Ivanovka: Publishing House of TSTU. P. 162–168 [in Russian].
4. Kirakosova, M. (1994). Rachmaninov and poetry // Rakhmaninov in the artistic culture of his time: [Sat. sci. mat.]. Rostov-on-Don: Publishing House of the Russian State Pedagogical University. P. 50–53 [in Russian].
5. Kirakosova, M. (1993). Plots and motifs of vocal lyric poetry Rachmaninov // S.V. Rachmaninoff and the world's musical art: [Sat. sci. mat.]. Tambov. P. 35–37 [in Russian].
6. Krivoshey, I. (2003). Vnemuzykalnye components of the vocal work (on the example of romances S. Rachmaninov). Candidate’s thesis. Ufa [in Russian].
7. Krivoshey, I. (2001). On some problems of performing interpretation of romances by S. Rakhmaninov // Art and education in the second millennium: [Sat. sci. mat.]. Orenburg: Publishing house of the OGII. P. 42–43 [in Russian].
8. Lotman, Yu. (2000). Semiosphere. Culture and Explosion. Inside the thinking worlds: Articles. Research. Notes (1968–1972). SPB.: Art [in Russian].
9. Lotman, Yu. (1998). On art. SPB.: Art [in Russian].
10. Rachmaninov Sergey Vasilievich. (1992). Memories recorded by Oskar von Rizeman: [Per with English. ; After, lane, comment. V.N. Chamberburge]. Moscow: Raduga [in Russian].
11. Rachmaninov S. (1955). Composer as an Interpreter // Soviet Music. № 2. P. 78 [in Russian].
12. Rakhmaninov S. (1947). Collection of articles and materials: [edited by E. Tsytovich]. M.-L.: Muzgiz [in Russian].
13. Rachmaninov, S. Romances. (2004). Complete collection in 6 notebooks: Tt. 1-6. St. Petersburg: Composer.
14. Rusanova, N. (2006). Chamber-vocal creativity S.V. Rachmaninoff. Poetics of the genre and questions of performing interpretation. Candidate’s thesis. Orenburg [in Russian].
15. Tamoshinskaya, T. (1996). Vocal lyrics of Rachmaninov in the context of the era of Extended abstract of candidate’s thesis. M. [in Russian].
16. Filatova, O. (2005). Genre genesis of the performing dialogue in music (on the basis of chamber-vocal creativity). Candidate’s thesis. Odessa [in Russian].