Позамузичні чинники в інструментальних творах Ф. Ліста (на прикладі «Першого року мандрів»)
Non-Musical factors in instrumental works by F. Liszt (on the example of "The First Year of the Wanderings")
Анотація
Мета роботи. Стаття виявляє роль позамузичних чинників у творчому методі Ф. Ліста на матеріалі програмної інструментальної музики композитора. Методологія роботи грунтується на методі комплексного дослідження з використанням даних музикознавства, літературознавства, філософії та культурологїі, що спрямоване на виявлення глибинного зв'язку музичного твору з поетичним джерелом в ракурсі сучасної теорії синестезії. Наукова новизна роботи полягає у визначенні ролі та значення поетичного слова в нотних текстах інструментальних творів Ліста та у розширенні уявлень про дію позамузичних чинників в інструментальній музиці. Висновки. Авторське слово композитора (власне або цитоване), виведене в нотному тексті, оформлене як епіграф або заголовок, виступає невід’ємним смисловим чинником музичного тексту, цілісної «програми дії», творчого зусилля виконавця, і виявляється ключовим фактором в його інтерпретації, прояснює і дає можливість уточнити ідеї оригінального звукового та філософсько-естетичного світів композитора.
Ключові слова: Ф. Ліст, романтизм, позамузичні чинники, епіграф, взаємодія і синтез мистецтв, синестезія, програмна інструментальна музика.
Посилання
2. Bakhtin? M.M. (1975). Problems of content, material and form in verbal. Questions of literature and aesthetics. Moscow: Science [in Russian].
3. Galeev, B. (1982). Commonwealth of the senses and the synthesis of the arts. Moscow: Knowledge [in Russian].
4. Druskin, M. (1983). History of foreign music. Issue. 4. M.: Music [in Russian].
5. Zenkin, K. (2002). The word in the piano works of Liszt. Ferenc Liszt and problems of synthesis of arts. Kharkov: Caravel,. Retrieved from : http://hansburg.narod.ru/lizstzenk.htm [in Russian]
6. Kolyadenko, N.P. (2005). Synesthetic music and artistic consciousness (based on art of the twentieth century). Novosibirsk [in Russian].
7. Konen, V. (1975). Etudes about foreign music. Moscow-Leningrad [in Russian].
8. Koschienko, I.V. (2004). Polyfunctionality of the epigraph in the works of Alexander Pushkin. Candidate’s thesis St. Petersburg: IRL [in Russian]
9. Losev, A. (2000). Aristotle and the late classics. The history of ancient aesthetics. M.: Folio [in Russian]
10. Lysenko, S. (2014). Synthetic artistic text as a phenomenon of interpretation in the musical theater. Doctor’s thesis. Novosibirsk: NGK. [in Russian].
11. Milstein, Ya.F. (1970). Sheet. Moscow: Music. [in Russian].
12. Nikolaev, V.A. (1989). Chopin-educator and its importance in the history of piano art. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: GMPI [in Russian].
13. Petrov, V. (2016). Secular texts as the basis of the epigraph in the score of instrumental works. Bulletin of KGU.№ 1 [in Russian].
14. Ryndenko, O.V. (2010). Author's comments and remarks as a cultural phenomenon in the piano work of Olivier Messiaen. Extended abstract of candidate’s thesis. Kiev: NMAU named after. P.I. Tchaikovsky [in Ukrainian].
15. Sokolov, O.V. (1994). Morphological system of music and its artistic genres. Nizhny Novgorod [in Russian]..
16. Sohor, A. (1978). Music as an art form. Articles, research. Moscow [in Russian]
17. Trepachko, A.N. (2004). "Another's speech" in the work of David Samoilov. Candidate’s thesis. Stavropol: StavGU [in Russian].
18. Tyulin, Yu.N. (1963). On the program in the works of Chopin. Moscow: State Publishing House [in Russian].
19. Khokhlov, Yu.N. (1963). About musical programming. Moscow: State Publishing House,. [in Russian].
20. Tsukanova, E.M. (2003). Semantic connection of the epigraph with the text. Candidate’s thesis. Orel: OSU [in Russian].
21. Schoenberg, A. (2006). Style and thought. Articles and materials. M .: Composer [in Russian].