Лірична генеза музики та над-, позаіндивідуальні форми її виявлення у храмовому гімноспіві Китаю і Європи.
Lyrical genesis of the music and on-, outindividual forms of his manifestation in temple chant of China and Europe
Анотація
Мета роботи. Дослідження зв’язане з пошуком ліричного принципу вираження за його генезою і розвитком в культовому гімноспіві. Недооцінка релігійних витоків мистецтва в музичній сфері загрожує втратою орієнтирів на ідеальну специфіку цього виду творчості, що в умовах сучасної експансії шоу-бизнесу утруднює збереження цього роду художнього здобутку. Методологія дослідження визначається опорою на інтонаційне бачення специфіки музики,що вводить стильовий компаратив та історико-логічний методи у якості базових, дозволяючи вяивити значеннєву парадигматику музики, закладену її ритуально-релігійним витоком. Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про лірику як зумовлювану поза- та надособистісним характером виразності храмового співу. Порівняльний аналіз храмової лірики в Китаї та в Європі виводить на універсально-людські принципи музичної виразності, що черпають у культі джерела високої абстракції її символкіи і екстатики. Висновки. У гімноспіві спостерігається формування ліричної повноти піднесення над буттєвістю – у співі як подоланні мовленнєвої обмеженості діапазону, як гіпертрофії кругових рухів голосу у вигляді фігуративних побудов, як спосіб втілення високого без-волія,яке протистоїть моделям вольових устремлінь, що мають місце в музиці, вибудованої в гармонічній ввіднотоновості.
Ключові слова: ліричний генезис, лірика, гімноспів, храмовість.
Посилання
2. Afanasev, B.(1971). Musical Form as Process. Moscow-Leningrad: Music [in Russian].
3. Balmont, K. (1990). Favourites. M.: Pravda [in Russian].
4. Bryshunova, E. (1972). Sounds and Intonations of Russian Speech. Lingual-Phonetical Course for Foreigners. Moscow: Progress [in Russian].
5. Vocalization. Musical Encyclopedia in 6 volumes. (1973) Moscow: Publisher Soviet Encyclopedia, Vol. 1 p.829 [in Russian].
6. Dahl, V. (1980). Explanatory Dictionary of the Living Great Russian Language: Vol. 4. Moscow: Russian Language [in Russian].
7. History of Philosophy in 4 volumes (1957). Vol.1. Moscow: Publishing Department of the Academy of Sciences of USSR, 1957. [in Russian].
8. Krechmar, H. (1925). History of Opera. Leningrad: Academia [in Russian].
9.Lyrics. Foreign Words Vocabulary (1977). Kyiv. p. 395 [in Ukrainian].
10. Lyric Opera. Lyric Tragedy // Musical Encyclopedia in 6 Volumes (1976).Vol. 3. p 279-280 [in Russian].
11.Liu Bingqiang (2014). Musical and Historical Parallels of Development of Art in Chine and Europe. Monography on History of Culture for Musical Academies, Universities and Art Higher Educational Institutions. Odessa: Astroprint [in Russian].
12. Ma Wei (2014). Concept of Form in Music of China and Europe: Aspects of Composition and Performance. Candidate’s thesis. Odessa [in Russian]..
13. Martynov, V. (2000). Culture, Iconic Surrounding and Divine Singing of Moscow Rus. Moscow: Progress – Traditsiia, Russkyi Put [in Russian].
14. Medushevskiy, V. (1976). About Regularities and Means of Artistic Influence of Music. Music [in Russian].
15. Soviet Encyclopedic Vocabulary (1984) Moscow: Soviet Encyclopedia. [in Russian].
16. U. Holin (2006). Chinese Performance Intonation in European Vocal Music of XIX-XX Centuries. Extended abstract of candidate’s thesis Odessa [in Ukrainian].
17. Ukrainian Soul (1992). Collection of Articles. Introductory Articles by V. Khramova. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].