Число як формоутворюючий принцип музичної композиції.
Number as a form-building principle of musical composition
Анотація
Мета роботи. Дослідження присвячене деяким аспектам взаємодії музики і математики, а саме - композиторським задумам, основу яких складають фундаментальні світові константи (такі як число Пі і число Ейлера) або статистичні дані, втілені авторами деяким чином в звуковій тканині їх творів. Крім діалогу музикантів з математикою, в статті наводиться приклад зворотного діалогу (математичні дослідження Леонарда Ейлера в області музики) і розглядається питання, що виникає в зв'язку з цим, про дисонанс в музиці. Методологія полягає в використанні компаративного, аналітичного, історико-логічного методів. Науковою новизною роботи є розширення існуючих уявлень про супутню роль математичної складової в процесі композиторської творчості до рівня, коли вона стає формотворною першоосновою. Висновки. Об'єкт математичного світу, стаючи відправною ідейної точкою музичної композиції і проникаючи в структуру музичної тканини, трансформує її відповідно до своїх потреб. Трансплантуючись до звукової сфери, цей об'єкт породжує низку вже цілком музичних думок автора, проте його символічна першооснова продовжує нагадувати про себе протягом усього музичного розвитку.
Ключові слова: число Пі, число Ейлера, музична композиція, музичне формоутворення, семантика дисонансу.
Посилання
2. Gutner, G. B. (2001). Number. New philosophical encyclopedia. V. S. Styopin (Ed.). (Vols. 4). Moscow: Mysl' [in Russian].
3. Losev, A. F. (1995). Music as a subject of logic. The form. Style. Expression. A.A. Tahoe-Godi (Ed.). (pp. 405-602). Moscow: Mysl' [in Russian].
4. Bailhache, P. (1997). Euler and music. Problems of translation in the 18th century. Nantes. Retrieved from http://www.tonalsoft. com/monzo/euler/euler-en.aspx [in English].