Концепт «мандрів» у фортепіанній творчості Ф. Ліста (на прикладі циклу «Роки мандрів»).
The concept of "wanderings" in the piano works of F. Liszt (on the example of the cycle "Years of wanderings")
Анотація
Мета роботи. Стаття розкриває сутність концептуального поля «мандри» у романтичному мистецтві та в фортепіанній творчості Ф. Ліста у зв’язку з його семантичними і структуроутворюючими функціями на матеріалі фортепіанного циклу «Роки мандрів». Методологія роботи грунтується на методі комплексного дослідження з використанням даних музикознавства, літературознавства, філософії та культурологїі, що спрямоване на виявлення глибинного зв'язку музичних та позамузичних чинників програмної інструментальної творчості. Наукова новизна роботи полягає у визначенні ролі, значення та механізмів функціонування концепту «мандри» в образно-семантичній структурі циклу «Роки Ліста та у розширенні уявлень про дію позамузичних чинників в інструментальній музиці. Висновки. Зримо-відчутні музичні образи лістівського фортепіанного циклу відтворюють мандри самого композитора країнами, видатними місцями; мандри його творчої постаті як у пошуках творчого методу, композиторської мови, так і місця Митця і Мистецтва у житті і культурі; мандри духу у всій цілісності суперечливостей загальнолюдського і індивідуального, земного і небесного, діяльнісно-бурхливого і споглядально-мареннєвого. Як і Гете у своїх «Роках мандрів», Ліст демонструє не стільки розрізнення, скільки діалектичну єдність культури (духу) на всіх її рівнях – природи (науки), мистецтва, духовності (релігії).
Ключові слова: творчість Ф. Ліста, романтизм, концепт «мандри», «мандри духу», взаємодія і синтез мистецтв, програмна інструментальна музика.
Посилання
2. Bochkareva, N.S. (2001). A novel about the artist as "The Roman of Creation", genesis and poetics: on the material of the literatures of Western Europe and the USA at the end of the eighteenth and nineteenth centuries. Doctor’s thesis. Permian: The Perm State University [in Russian].
3. Demchenko, A.I. (2002). Franz Liszt: Milestones of Evolution. Ferenc Liszt and problems of synthesis of arts. Kharkov: Caravel, 2002. P. 25-42 [in Ukrainian].
4. 4. Dyakova, T.A. (2005). Historical and cultural semantics and poetics of the landscape: Extended abstract of doctor’s thesis. Voronezh: Voronezh State Universit [in Russian].
5. Inozemtseva, E.V. (2007). Visual image (picture) in the prose of German Romantics. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moscow State University them. M.V. Lomonosov [in Russian].
6. Kagan M. (1972). Morphology of art. Leningrad: Art [in Russian].
7. Lobanova, M. (1990). Music style and genre: history and modernity. Moscow: Sov. Composer [in Russian].
8. Milstein, Ya.F. (1970). Franz Liszt. Moscow: Music. T. 1. [in Russian].
9. Revvo, Yu.A. (2017). The metaphorical concepts "Path", "Road" and "Wandering" in journalism and prose PA. Sorokina and B.K. Zaitsev. Candidate’s thesis Moscow: Russian University of Friendship of Peoples [in Russian].
10. Sbotova, S.V. (2005). Reflection of the theme of travel (way) in the artistic and philosophical thought of Western Europe and Russia XVIII - XX centuries. Extended abstract of candidate’s thesis Saransk: Mordovian state. un-t them. N.P. Ogareva [in Russian].
11. Priest George Chistyakov (2002). In search of the eternal city. Moscow: The Way. URL: http://tapirr.com/ekklesia/chistyakov/vechn_grad/puteshest.htm [in Russian].