Діалог як основа творчої концепції фестивалю «Два дні та дві ночі нової музики»
Dialogue as the basis of the festivals «Two days and two nights of new music» creative concept
Анотація
Целью данного исследования является выявление диалогической концепции одесского фестиваля «2 дня и 2 ночи новой музыки» на основе жанрово-стилевых тенденций исполняемой музыки, определение возможностей фестивального диалога как широкого художественного феномена. Методология статьи строится на аналитическом подходе к программе 24-го международного фестиваля «2 дня и 2 ночи новой музыки» со стороны выявления внутренних и внешних диалогических факторов. Научная новизна обусловлена тем, что в статье впервые осуществляется полный последовательный анализ программы фестиваля новой музыки с точки зрения его внутренней диалогической концепции. Выводы. Таким образом, внешние диалогические, коммуникативные и художественные условия фестиваля пробуждают способность к творческой рефлексии – желание ответить собственным творческим поступком на происходящее вокруг. В данном пробуждении творческой активности личностного сознания мы и находим главную задачу одесского фестиваля, которая определила его диалогическую концепцию.
Посилання
2. Bakhtin M. (1975). Questions of literature and aesthetics. Studies of different years. M.: Fiction. [in Russian].
3. Bakhtin M. (1963). Problems of Dostoevsky's poetics. M.: Soviet writer. [in Russian].
4. Bakhtin M. (1990). Creativity of Francois Rabelais and folk culture of the Middle Ages and the Renaissance. 2 nd ed. M.: Fiction. [in Russian].
5. Bakhtin M. (1986). To the philosophy of the act. Philosophy and sociology of science and technology. M. [in Russian].
6. Kiev avangard of the 1960s: Borys Lyatoshynsky school (2017). Anthology [4 CD + booklet (24 p.)]. Kyiv. [in Ukrainian]
7. Shved M (2005). Tendencies in the development of international contemporary music festivals in Ukraine at the new stage (1990–2005). Сandidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian].
1. Bakhtin M. (1979). The author and the hero in aesthetic activity. Bakhtin M. Aesthetics of verbal creativity. [comp. by S. Bocharov]. M.: Art. [in Russian].
2. Bakhtin M. (1975). Questions of literature and aesthetics. Studies of different years. M.: Fiction. [in Russian].
3. Bakhtin M. (1963). Problems of Dostoevsky's poetics. M.: Soviet writer. [in Russian].
4. Bakhtin M. (1990). Creativity of Francois Rabelais and folk culture of the Middle Ages and the Renaissance. 2 nd ed. M.: Fiction. [in Russian].
5. Bakhtin M. (1986). To the philosophy of the act. Philosophy and sociology of science and technology. M. [in Russian].
6. Kiev avangard of the 1960s: Borys Lyatoshynsky school (2017). Anthology [4 CD + booklet (24 p.)]. Kyiv. [in Ukrainian]
7. Shved M (2005). Tendencies in the development of international contemporary music festivals in Ukraine at the new stage (1990–2005). Сandidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian].
1. Bakhtin M. (1979). The author and the hero in aesthetic activity. Bakhtin M. Aesthetics of verbal creativity. [comp. by S. Bocharov]. M.: Art. [in Russian].
2. Bakhtin M. (1975). Questions of literature and aesthetics. Studies of different years. M.: Fiction. [in Russian].
3. Bakhtin M. (1963). Problems of Dostoevsky's poetics. M.: Soviet writer. [in Russian].
4. Bakhtin M. (1990). Creativity of Francois Rabelais and folk culture of the Middle Ages and the Renaissance. 2 nd ed. M.: Fiction. [in Russian].
5. Bakhtin M. (1986). To the philosophy of the act. Philosophy and sociology of science and technology. M. [in Russian].
6. Kiev avangard of the 1960s: Borys Lyatoshynsky school (2017). Anthology [4 CD + booklet (24 p.)]. Kyiv. [in Ukrainian]
7. Shved M (2005). Tendencies in the development of international contemporary music festivals in Ukraine at the new stage (1990–2005). Сandidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian].