Природа та риторичні особливості оперного слова
The nature and rhetorical features of the operatic word
Анотація
Мета статті – виявити своєрідність словесного матеріалу, залученого до оперного твору, визначити витоки феномена оперності, з’ясувати провідні естетичні тенденції розвитку оперної риторики. Методологія роботи зумовлюється компаративним підходом, передбачає залучення естетичних, психологічних та філологічних позицій, спирання на теорію жанрів М. Бахтіна. Наукова новизна роботи визначається прагненням заснувати теорію оперної риторики як явища трансформації словесного матеріалу у музичній формі та музичного тексту на засадах словесно-мовних жанрів. Висновки дозволяють зазначати, що засадничі жанрові якості первинно-вторинних словесно-мовних форм спроможні ставати передумовами виникнення узагальнених семантичних ознак оперної риторики, спільних для словесної лексики та способів її музичної презентації в оперному творі. Дана семантика сприяє оперному внутрішньому портретуванні людини з нових естетико-психологічних позицій, як вільного «володаря долі».
Посилання
2. Vasina-Grossman, V. (1956). Russian classic romance XIX century M.: Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR [in Russian].
3. Likhachev, D. (1979). Poetics of ancient Russian literature. M.: Science [in Russian].
4. Mussorgsky, M. (1981). Letters. M.: Music [in Russian].
5. Ogolevets, A. (1960). Word and music in vocal and dramatic genres. M.: Muzgiz, [in Russian].
6. Fried, E. 1981. M. P. Mussorgsky. Problems of creativity: Research. L.: Music [in Russian].
7. Hubov, G. (1969). Mussorgsky. M.: Music [in Russian].
8. Zhu, Lu. (2012). Lyrical hero as the musical-semantic paradigm of the Russian opera of the XIX century. Candidate’s thesis. Odessa [in Russian].
9. Chistyakova, I. On the genres of Russian literature. URL: http://asu.edu.ru/images/File/Publikatzii/O_Zhanrakh.pdf [in Russian].